Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad händer om man slutar gå till sin församling?

Guds välsignelse över dig och prisad vare Herren Jesus Kristus namn. Har två frågor som jag hade hoppats få svar på så snabbt som möjligt och du får gärna publicera det offentligt.

1. Vad händer med församlingen när man slutar gå dit? (En aktiv besökare arbetare)

2. Hur påverkas du när du slutar gå till din församling?

Tack!
Mvh
Your brother in Christ

Vår pastor har flyttat hem till sin älskade Frälsare, men vi fortsätter ge svar på mailfrågor på hemsidan eller med mail.

Församlingen utgörs av troende som är Kristi kropp på jorden.

Så är vi, som är många, en kropp i Kristus, men var för sig är vi varandras lemmar. Romarbrevet 12:5

De som kommit till tro på Jesus har gemenskap med Gud och med varandra. Vi är alla unika. Vi fyller alla olika funktioner i församlingen.

Huvudet är Jesus Kristus själv och från honom hämtar församlingen sin kraft.

En aktiv arbetare i församlingen som av någon anledning (skälen kan ju vara många) inte går till sin församling längre blir en förlust som alla känner av.

Om en lem lider, lider de andra med den.

Om någon avfaller från tron, så sörjer alla (men ber att Herren åter ska dra till sig den som avfallit!).

Herren söker dra alla till sig genom sin Ande och vandrar vi i ljuset har vi gemenskap med varandra (1 Joh. 1:7). Men världen försöker dra i den troende så hon inte ska prioritera den kristna gemenskapen som är så viktig för bevarandet och tillväxten i tron.

Den onde försöker lura den troende på olika sätt. 
Det kan hända att någon tycker hon har en stark tro och på grund av det vill hon dra sig undan från svaga kristna. Men Bibeln säger inte att vi ska dra oss undan från svaga kristna, så länge de är ärliga och försöker vandra med Gud.

Och har någon misslyckats, är det vår plikt att söka upprätta denne om hon ångrar sin synd.

Alla har vi fått olika ljus och kommit olika långt i vår uppenbarelse. Vi är inte satta till att döma över varandras tro. Den som är stark ska inte tänka på sig själv:

Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva. Var och en av oss skall tjäna sin nästa, till hans bästa och hans uppbyggelse. Romarbrevet 15:1,2

Bibeln varnar oss kraftfullt för att "dra oss undan". Vi ska inte dra oss undan tron och gemenskapen med andra troende. Läs mer: » Vad är gemenskap i Kristus?

Hälsningar Brobyggarna.

Varför finns präster och kyrkor om tron är individuell?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0