Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Gud hör oss men var i Bibeln står det att Gud egentligen VILL lyssna?

Vart i Bibeln står det att Gud VILL lyssna till oss? jag har bara hittat massa ställen där det står att vi ska be till honom och att han hör oss men VILL han egentligen lyssna? och vart står det?

Han som offrade sitt liv för oss – skulle Han inte vilja lyssna?
Det var Gud som tog initiativet till gemenskap. 
Gud söker oss i sin kärlek. Gud steg ned till jorden i en människas gestalt (Jesus Kristus) och lät sig dödas på ett kors på grund av kärlek till oss för att vi skulle få gemenskap med Gud. 
Ingen kan visa större kärlek. Skulle Han då inte vilja lyssna till oss när vi söker Honom? Självklart vill Han det.

Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Romarbrevet 8:32

("skänka oss allt med honom" – dvs lyssna till oss)

Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom. 2 Krönikeboken 16:9

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Uppenbarelseboken 3:20

Gud vill lyssna när vi i bön söker Honom ärligt och är villiga att omvända oss bort ifrån orättfärdighet och ondska.

Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner. Men Herrens ansikte är vänt emot dem som gör det onda. 
1 Petrusbrevet 3:12

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig. Psaltaren 32:8

Så sant jag lever, säger Herren, Herren, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död. I stället vill jag att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva. Vänd om, vänd om från era onda vägar! Hesekiel 33:11

Gud vill lyssna till oss. Han vill inte att någon ogudaktig ska dö.

Men om vi vänder oss bort från Gud vill Gud inte lyssna
Om vi förhärdar oss och vänder oss bort från Gud i våra hjärtan och inte vill öppna våra hjärtan för Gud och uppleva förvandling, men ändå ber så vill Gud inte lyssna. Då är till och med vår bön en styggelse (Ordspråksboken 28:9).

Hade jag haft onda avsikter i mitt hjärta skulle Herren inte ha hört mig. Psaltaren 66:18

Missförstå inte detta som att man måste vara felfri för att komma till Gud. 

Vi felar många gånger på olika sätt även när vi kommit till tro, även när vi försöker göra vårt bästa. Men Herren är barmhärtig och vill förnya oss i helig Ande och ge oss ny kraft till övervinnande.
Vi får gå frimodigt till nådens tron på grund av Jesu försoningsverk.

Kärnan i evangeliet är att vi som förut var långt borta från Gud får komma nära Gud genom Jesu blod som renar oss från all synd.

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Jesaja 1:18

När vi öppnar våra hjärtan och ber att Jesus ska komma och frälsa oss vill Gud alltid lyssna. Guds vilja är att alla människor ska bli frälsta.

Många människor ber till Gud om det ena och det andra men tänker inte under bönen på att Gud vill att vi ska ödmjuka oss och ändra inställning. Gud vill få tillfälle att forma oss i bönen.

Gud talar ständigt till oss och vill frälsa oss och forma oss. Frågan är inte om Gud vill lyssna till oss utan om vi vill lyssna till Gud?

När vi blivit frälsta vill Gud leda oss in i en underbar situation av tro, en tro som går att ta på. Vi upplever då att Gud ger oss omedelbar bekräftelse på att Han lyssnar till oss när vi sträcker oss mot Honom både i ordlösa böner och böner som vi klär i ord. Bådadera är viktigt. På detta sätt kan vi ständigt få uppleva många underbara bönesvar.

Vi älskar därför att han först har älskat oss. 
1 Johannesbrevet 4:19

Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Markus 12:30

Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet. Herren är min del, det säger mig min själ, därför står mitt hopp till honom.
Herren är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från Herren. Klagovisorna 3:22-26

Hälsningar Brobyggarna.

Jag har lämnat Gud med avsikt, men jag tycker livet är tomt utan Gud. Kan jag komma tillbaka?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0