Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

Jag har lämnat Gud med avsikt, men jag tycker livet är tomt utan Gud. Kan jag komma tillbaka?

Hej.

Jag har lämnat Gud, jag var upprorisk och gjorde precis tvärtemot vad Han sa till mig, bara för att det var kul. Jag sa till Honom att jag vill inte ha med Dig att göra, det är för jobbigt att kämpa den goda kampen, jag vill inte stå på Din sida mer. 
Kampen var för jobbig och jag ville göra vad mina begär ledde mig till. Till slut lämnade Guds Ande mig och hela min nya människa försvann och min gamla människa kom tillbaka. 
Nu lever jag bara i mina begär.

Nu sitter jag här och har försökt omvända mig i 9 månader men det är som att mitt hjärta bara är helt hårt. Jag vet att jag har syndat avsiktligt på massor av olika sätt men jag har ingen ånger eller syndanöd. 
Ingen tror mig när jag säger detta, de tror att det har med andra saker att göra. Men när jag läser på er hemsida om att den som satt sig emot Guds Ande och avfallit från Gud inte kan få förlåtelse, då vet jag att det handlar om mig. 
När jag sa nej till Gud förlorade jag förmågan att känna ånger.

Jag vill ju på ett sätt komma tillbaka för livet utan Gud är väldigt tomt, men det är som att när jag försöker känna efter vad jag innerst inne vill, då stöter jag bara på en nöjdhet inom mig över att ha lämnat Gud och ha min så kallade "frihet". Jag har förlorat mitt samvete, min andlighet, mina känslor, min inre drivkraft, min mening med livet. 
Jag vet i mitt huvud att jag lever i mörkret för jag har börjat tycka att det inte är så farligt att följa mina begär. Jag har frestat Gud och kan inte komma tillbaka. Jag har nog hädat den Helige Ande - jag har inte sagt att Hans verk är den ondes, men jag har vägrat lyssna och vägrat omvända mig på de punkter Han sökte mig i. 
Har ni varit med om någon som fallit så djupt som jag och kommit tillbaka på något sätt trots allt som står i Bibeln om avfall?


Gud vill ge självkännedom
Hur stor självkännedom man har, varierar oerhört från person till person, vi har ett exempel i Jesu berättelse om farisén och publikanen i templet (Lukas 18:10-14).

Det som talar till din fördel är att du inte försöker sopa saker under mattan. Du tycks förstå att Gud är verklig och du anar att Han är helig och att Han vill se hjärtats renhet hos oss.

När du har tagit ett fast beslut om att du vill komma tillbaka till Jesus – och inte vill gå evigt förlorad – så vill Herren hjälpa dig och ge dig kraft till omvändelse.

Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er. Jakobsbrevet 4:7

Gå efter Guds Ord
Det låter som att du kanske går mer efter känslor och möjligen fantiserar mer än du tänker på Guds Ord.
Du skriver att när du försöker känna efter, så stöter du på en "nöjdhet över att ha lämnat Gud".1 Petrusbrevet 2:11 talar om de "köttsliga begären som för krig mot själen."

Vi har en trons kamp att utkämpa, men Herren vill föra oss in på den segrande sidan. Gud ger oss trons vila.

Tacka Jesus för blodet som renar från all synd. Lämna det gamla bakom dig en gång för alla. 
När sedan vägen känns knagglig och svår ibland, så bida Herren och tänk på Hans barmhärtighet, trofasthet, godhet och makt att frälsa.

Vi har sett människor komma tillbaka och Bibeln har sådana berättelser
Vi har sett människor som blivit både andedöpta och helade vandra bort från Gud trots sina underbara upplevelser. Men en del har gjort upp sin sak med Gud och återvänt till Honom. Det finns förnyelse att få genom den helige Ande.

Tänk på den återfunne sonen (Luk 15:11-32). Paulus försökte med sina brev omvända dem som kommit bort från sanningen (Se t.ex. Galaterbrevet 5:4-7). Han skulle inte ha förmanat dem om det varit omöjligt att föra dem till bättring.

I Jakobsbrevet 5:19,20 talas om syndare som kommit bort från sanningen men blivit återförda från villovägen.

I Gamla testamentet finns åtskilliga exempel på personer som fallit djupt men som kommit tillbaka till Gud.

Tron är större än känslor
Människans otro kan inte göra Guds trofasthet om intet (Rom. 3:3, 2 Tim. 2:13).

Stå emot otro. Tron är större än känslorna.

Tala ut med Herren. Säg åt Herren att du är ledsen över hur situationen blivit. Att du är ledsen att du upplever dig så förhärdad. Att du är ledsen att du inte tycks äga det sinnelag som krävs för att det ska bli till en rejäl omvändelse och att du upplever dig själv som oandlig och oåtkomlig.

Jesus förvandlar våra kalla, hårda hjärtan och 
gör dem mjuka – när vi är villiga att låta Honom forma oss och tar fasta på Hans kärlek och omsorg och öppnar oss för Honom.

Det finns vittnesbörd på vår hemsida om de som kommit bort från Gud men som kommit åter. 

Du kan läsa ett sådant vittnesbörd här:
 
»
Jag kom bort från Gud och trodde det var omöjligt för mig att återvända...


Andra som kommit tillbaka till Gud, lyssna: 
» Jag kände mig som levande död. Hade bara tillgjord glädje. Jesus gav mig äkta glädje och helade mig från värk.

Lyssna:
» Lars var avfällig i 10 år och kom tillbaka till Jesus och blev befriad från alkoholism 

Har du provat fastan? Läs: » Skulle vara tacksam för information om fastan...

Sätt värde på Jesu kärlek och tacka Honom för den. Gå in för försoningen. Sök uträtta Guds vilja i ditt liv och ta vara på det vi ovan skrivit, då tror vi att allt kommer att lösa sig för dig igen. Vi ber för dig!

Läs mer i ämnet:
» Om man en period i livet inte alls varit kristen, kan man ändå komma tillbaka?

» Jag undrar vad en dödssynd är?

» Finns det förlåtelse för uppsåtliga synder?

Läs också den nyss besvarade frågan » Finns oförlåtliga synder?

Hälsningar Brobyggarna.

Kan vi vara säkra på att Gud inte ångrar sig som under Noa tid eller slänger ut oss ur himlen som han gjorde med änglaskaran?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0