Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Om du skulle övertyga någon om att Gud finns, vad skulle du då säga?



Den helige Ande överbevisar
Människor övertygas inte genom övertalningsförsök utan det är den helige Ande som överbevisar människor om behovet av Gud.

Gud använder vanliga människor som låter sig fyllas med helig Ande för att vittna om Jesus, så att människor kommer i kontakt med Jesus. För först då kan de bli verkligt övertygade om att Gud finns. Jesus är vägen till Gud.

Jesus: Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen…. Apg 1:8

Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft. 
1 Korinthierbrevet 4:20

Blicken på Jesus
När man pekar på Jesus åt andra och berättar om vad Han uträttat åt oss på korset så kan människan få blicken på Honom. Man får ett bevis inom sig genom den helige Ande att Gud är verklig när man tar emot Jesus som sin personlige Frälsare. Det är Gud själv som överbevisar oss när vi söker Honom och öppnar oss för Hans goda frälsningsvilja.

Herren är nära alla som åkallar honom, alla dem som åkallar honom i sanning. Han gör vad de gudfruktiga begär, han hör deras rop och frälsar dem. Psaltaren 145:18,19

Närma er Gud, så skall han närma sig er. Jakobsbrevet 4:8

Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Jeremia 29:13

Släpp loss och var frimodig
När man vill övertyga någon om att Gud finns ska man  släppa loss och vara frimodig i sin bekännelse.
Man ska förvänta sig att den helige Ande ska leda och levandegöra vad man ska säga så att den som lyssnar blir överbevisad om att Gud finns. Herren vill lägga orden i vår mun.

Paulus: Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. Efesierbrevet 6:19

När man berättar om hur man själv sökte Gud och kom till tro på Jesus och livet förvandlades, är det många gånger det som griper människor och får dem att börja tänka att Gud kanske finns och att kanske de också har en möjlighet att komma till tro och bli frälsta.

För övrigt, hela skapelsen bär vittnesbörd om Guds existens:

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Romarbrevet 1:20

Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk. Psaltaren 19:2

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Romarbrevet 10:9,10

Läs mer: »
Varför tror så många på Jesus, fast det hände för mer än 2000 år sedan?

Jag skulle vilja tro på en högre makt men hur ska jag tro på något osynligt jag inte får bevis för?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0