Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

TVIVEL - Hur kan man veta att kristendomen är den rätta religionen?

Kära du som läser det här....

Jag har alltid känt mig hyfsad stark i min tro. Men sen för några dagar sen kom en klasskompis till mig med massor av frågor som jag inte kunde besvara.
Sen dess har mer och mer tvivel kommit på besök. Frågor som jag tidigare sett självklara svar på.
Hur kan man vara säker på att kristendomen är den rätta religionen, när det finns så tusentals många andra ideologier och religioner att leva efter? Är det inte bara för at göra det lätt för sig som man väljer en religion överhuvud taget? Hur kunde Gud tillåta människor göra så mycket ont i hans namn, under till exempel medeltiden? 
Tänk om Herren verkligen inte finns...
vad lägger man då ner alla tankar och all energi i onödan för? Vad tänker Jesus om mig nu när jag sitter och inte tror på honom. Fast jag tror........
eller gör jag det?


Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, ty på dig förtröstar han. Jesaja 26:3

Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. 
Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. 
En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar.  Jakobsbrevet 1:5-8

Låt ert ja vara ja och ert nej vara nej. 
Jakobsbrevet 5:12

Tro och frälsningsvisshet
Om man både vill och inte vill tillhöra Gud står man still i utvecklingen eftersom man därmed inte avgör sig.

Tvehågsenhet är inte detsamma som tro.

Du säger att Du haft en stark tro, men jag tvivlar på detta när några ord kunde kullkasta alltsammans. Det tyder inte på någon stark tro, inte heller på någon djupare bibelkunskap.

Du behöver rannsaka dig inför Gud och söka Herren av hela Ditt hjärta, så att du får del av den helige Ande som ger visshet om barnaskap hos Gud.

Du är säkert religiös och har Din tro, men du är inte född på nytt. Du behöver helt avgöra Dig för Jesus. Tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Du behöver komma till en levande tro på Jesus.

Kanske har Du aldrig besökt gudstjänster där Anden är mäktigt verksam – gör det, och det blir lättare för Dig att komma igenom till en levande tro.

Om man inte avgör sig kan man inte veta att kristendomen är den rätta religionen. När man har blivit född på nytt så VET man att man har kommit rätt.

Det är inte bara vårt vittnesbörd om att vi kommit rätt, utan Guds Ande vittnar med vår ande om att vi är Guds barn!

Utan Guds kärlek kommer man vilse i tron
Angående allt det onda som bl.a. prästerskapet uträttade under medeltiden så beror det helt enkelt på att de hade kommit helt vilse i sin tro. De lydde djävulen istället för Gud. Sak samma var det med de religiösa ledarna på Jesu tid som gjorde det onda i Guds namn – de hade inte Guds kärlek i sina hjärtan. När de gjorde det onda så trodde de sig tjäna Gud – exempelvis som Paulus gjorde före sin omvändelse när han andades hot och mordlust mot Jesu lärjungar.

Mvh Veli Sergei.

Vad menas med frälsning "som genom eld"?

Upp igen        Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0