Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Frälsning genom eld

Vad menas med frälsning "som genom eld", 
som det står i Bibeln om?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 


Det handlar om frälsning genom väldiga svårigheter och att det är med knapp nöd som denne blir frälst. Eld förknippas i Bibeln med rening inför domen (…"guld renat i eld…" osv. Elden renar guldet från slagget, på samma sätt skiljs det som är falskt och äkta).

Satsar vi på att tjäna Herren eller lever vi mest bara för oss själva? Vårt liv är en sådd.

Mvh Veli Sergei.

Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus. 
Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva. 
Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen.
Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld. 1 Korinthierbrevet 3:15-23


Men om någon får lida för att han är kristen, skall han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet. Ty tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad skall då slutet bli för dem som inte lyder Guds evangelium? 
Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige och syndaren? 
Därför skall de som efter Guds vilja får lida anförtro sina själar åt sin trofaste Skapare, under det att de gör vad som är gott. 
1 Petrusbrevet 4:16-19

Beskriv Jobs tro för mig 
och hans relation till Gud

 Upp igen      <<Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0