Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

NATTVARD

Om en person blivit kristen - d v s tagit emot Jesus och bekänt honom som Herre, men ännu inte (t ex p g a omyndig ålder och familjeskäl) inte kunnat döpa sig - får han eller hon dela nattvarden eller inte?

Vad jag erfarit, tillåter inte Pingströrelsen (eller delar därav) att denne deltar i nattvarden. Hur ser ni på saken? Är det tron på Jesus som sin Herre och frälsare som avgör, eller dopet?  Vad säger Guds ord - Bibeln om detta?
Tacksam för svar!

 

 

 

 

 

 

 

Nattvarden är för troende
Nattvarden är till för de som har överlåtit sitt liv i Herrens händer. 

Ungdomarna bör ha blivit så mogna att de förstår varför man firar nattvard och själva också har tagit ställning för att gå dopvägen. 
Det är pastorns och föräldrarnas uppgift att informera ungdomarna om ordningen vid nattvardsfirandet.

Andedöpta före troendedopet
Vi har bett med många som blivit andedöpta och tungotalare före troendedopet. Hur skulle vi kunna vägra dem att vara med vid Herrens måltid? Då skulle de känna sig utanför. 

Att samsas  trots olika synsätt
En del pastorer som menar att man måste vara troendedöpt innan man tar nattvarden, deltar själva i ekumeniska nattvarder där både döpta och icke döpta deltar. 

Man måste kunna samsas oavsett olika synsätt. 
För övrigt står det att "var och en skall pröva sig själv".(1 Kor 11:28)

Allvaret måste framhållas
Vid nattvarden bör man också noga framhålla att "den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig" (1 Kor. 11:29) så att alla förstår allvaret i nattvardsfirandet. 

Rätt nattvardsfirande

17När jag nu ger dessa föreskrifter berömmer jag er inte, eftersom era sammankomster är mer till skada än till nytta. 18Först och främst hör jag att det förekommer stridigheter bland er, när ni möts i församlingen, och delvis tror jag att det är så. 19Partier måste finnas bland er, för att det skall visa sig vilka det är som håller provet. 20När ni nu samlas, kan inte Herrens måltid hållas. 21Vid måltiden tar genast var och en för sig av sin egen mat, så att den ene är hungrig, den andre berusad. 22Har ni inte era hem där ni kan äta och dricka? Eller föraktar ni Guds församling och får dem att skämmas som ingenting har? Vad skall jag då säga till er? Skall jag berömma er? Nej, för detta berömmer jag er inte.

23Jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er: Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, 24tackade Gud, bröt det och sade: "Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig." 25På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig." 26Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

27Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. 28Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren. 29Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig. 30Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade. 31Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda. 32Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.

33Därför, mina bröder, när ni samlas för att äta, så vänta på varandra. 34Om någon är hungrig skall han äta hemma, så att sammankomsten inte blir till en dom för er.
1 Korinthierbrevet 11:17-34 (Folkbibeln)

Hur skall man leva? Vad menade Jesus i Matteus 5:14-16 och Matteus 6:19-21? Levnadsregler i Jesu bergspredikan...

Upp igen            <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna


 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0