Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 





Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Vem skall ta nattvarden? Förklara vad det är att " dricka en dom över sig"! 

Hej, jag skriver på ett manus där nattvarden har stor betydelse. En person vill inte ta den och en annan försöker övertyga henne om att göra det. Hennes skäl är rätt luddiga därför skulle jag vara tacksam om någon kunde förklara vad hon kan tänkas tycka sig "lova" som hon inte kan stå för. Lovar man något i och med att man tar nattvarden? Eller vad kan ett motstånd bero på? Kan tillägga att historien utspelar sig 1895. Hon kunde alltså inte gifta sig utan att ha tagit nattvarden, det är en av orsakerna till att det är viktigt för mannen att hon gör det.

"Vid nattvarden bör man också noga framhålla att "den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig."

Skulle vara tacksam för en förklaring till vad att "dricka en dom över sig" betyder. Och hur urskiljer man INTE Herrens kropp om man kommit så långt? Det skulle ju kunna vara en anledning till att personen i manuset inte vill ta nattvarden. Att jag själv inte vet det beror på att det är en människa som har levat och jag gör nu efterforskningar.

Tacksam för svar

Monica Rolfner  manusförfattare



Vid nattvarden är det meningen att man skall tänka på vad Jesus i sin stora kärlek uträttat för oss på Golgata kors. 
Nattvarden är instiftad av Jesus för alla troende, pånyttfödda kristna. 
När man tar nattvard ser man sig förlåten i Kristi blod.

Betydelsen av att "inte utskilja Herrens kropp" och att därmed "äta och dricka en dom över sig" är att man tar nattvarden på ett ovärdigt sätt. 
Man tänker inte på att brödet som bryts vid nattvarden är Kristi kropp och vinet är Kristi blod och man går inte in för det kristna livet och lever för Herren.

Om man tar nattvarden som om det är en slags lek, eller enbart gör det för att kunna gifta sig utan att tänka på innebörden av nattvarden så sker det på ett ovärdigt sätt.

Kanske flickan/kvinnan förstått att nattvarden inte bara är en ceremoni som man deltar i för att kyrkolagen påbjöd det. Man deltar i nattvarden i tro på vad Jesus har uträttat. Kanske hade hon läst Bibeln eller kände någon som var troende. Men hon hade kunnat ta emot Guds nåd och uppleva försoning och frälsning i samma stund som hon tog nattvarden.

När man öppnar sitt hjärta för Jesus och tar emot honom som Frälsare blir man frälst i samma stund och detta kan givetvis ske under nattvarden likaväl som vid annat tillfälle då man är i bön inför Gud.

Lycka till med ditt manus.

Läs mer om nattvarden: »Vem får delta i nattvarden? Måste man vara troendedöpt?

Mvh Veli Sergei.

Hur viktigt är dopet och den helige Ande?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0