Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Hur viktigt är dopet och den helige Ande?

Hej. Jag har en fråga, det står i Bibeln att man skall bli pånyttfödd av helig ande och vatten, innebär det att jag måste bli döpt i kyrkan med vatten? För det är jag inte.

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)





Enbart dopet frälsar inte. Man måste TRO och OMVÄNDA sig. När man döper sig bekänner man sin kristna tro och visar att man vill följa Jesus. Dopet frälsar/föder på nytt bara om vi omvänder oss, dvs gör sinnesändring och bekänner Jesus som vår personlige Frälsare.

Man blir pånyttfödd när man försonar sig med Gud genom att i tro ta emot Guds ord och hans förlåtelse på grund av det som Jesus har uträttat för oss.

Dop i vatten äger rum efter omvändelsen, det är en bekännelse- och lydnadshandling. I och med att du blir pånyttfödd/frälst/omvänd så kommer Guds Ande dvs. den helige Ande för att bo i dig.

Den helige Ande ger dig då visshet om att du tillhör Gud och har evigt liv. Du får frälsningsvisshet.

Det finns mycket att läsa om pånyttfödelse/frälsning och dop på denna hemsida, du kan använda sökfunktionen så hittar du en hel del. Här finns lite läsning att börja med: 

»En bönegrupps frågor om tro, dop m.m.

»Kommer Jesus någon gång i mitt liv att uppenbara sig för mig? Jag vill bli dubbelt så stark i min tro. Men jag vet inte hur?

Lyssna till 15-min.-predikan: 
»Om dopet i helig Ande

Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.  Apg 2:38

Jesus: Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. Markus 16:16

Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 2 Kor. 5:17

Varför for inte Jesus till himlen direkt när han dog?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0