Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Varför for inte Jesus till himlen direkt när han dog?

Hej.

Mitt namn är Kristoffer och jag är troende, men tyvärr ej kristen än på grund av att jag inte har svar på en fråga som jag vill ha svar på innan jag blir kristen...finns det svar på denna fråga blir jag kristen direkt...

Fråga: Jesus dog ju...men uppstod från ''de döda'', vad betyder allt detta? Borde inte Jesus ha farit direkt till himlen? Nu för tiden säger de att man kommer till himmelen eller helvetet direkt när man dött, men Jesus kom till ''de döda'', vad är det för ställe?

Jag har en egen teori på vad som menas med detta, men det är ingen vidare bra teori, men så här är den: Jesus dog, hans själ/ande for till himmelen, när han uppstod så menar han att hans kropp uppstod, alltså hade Jesu själ/ande kommit tillbaka för att hämta kroppen som fanns bland de döda...Kan det vara så här ????

Gud välsigne er och beskydda er





Du undrar vad det betyder att Jesus "uppstod från de döda". Det betyder att hans kropp verkligen var död när han lades i graven.
 

Anledningen till att Jesus inte for direkt till himlen när han uppstod från de döda är att han skulle visa sig för sina lärjungar, så att de skulle tro på uppståndelsen och vittna om det som skett för andra. (Apg 1:22) Eftersom Jesus är Guds Son har han en särställning. Jesus blev den förste av alla de som en dag ska uppstå.

Det är meningen att vi skall förstå att uppståndelsen är verklighet. Uppståndelsen från de döda är det centrala i den kristna tron. Om inte döda uppstod skulle vår tro vara meningslös (1 Kor. 15:12-34).

Jesus hade innan han korsfästes sagt åt sina lärjungar att han skulle uppstå efter tre dagar. Han visade sig för dem efter sin uppståndelse och undervisade dem.
De åt tillsammans med Jesus och han visade sig för många olika människor under 40 dagar, vid ett tillfälle för mer än 500 bröder på en gång. (1 Kor 15:6)

Jesus dog inte andligen utan bara till kroppen och din fråga om att han "kom till de döda", dvs. till dödsriket har jag redan svarat på, kolla: 
»
Var var Jesus när han var död?

Jag har tidigare svarat på frågor om vad som händer med kroppen vid uppståndelsen och vad som hände med Jesu kropp, läs:
»Behöver man mat och dryck i himlen? Frågor om död och uppståndelse

»Länkar om Jesu lidande, hans död och uppståndelse, påskens budskap

Jesus visar sig för lärjungarna

Medan de talade om detta, stod Jesus själv mitt ibland dem och sade:
"Frid vare med er." 
Uppskakade och förskräckta trodde de att de såg en ande. Men han sade till dem: "Varför är ni så förskräckta, och varför stiger det upp tvivel i era hjärtan? 
Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. 
En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har." 
När han hade sagt detta, visade han dem sina händer och sina fötter. Och eftersom de av idel glädje ännu inte kunde tro utan stod där förundrade, frågade han dem: "Har ni något att äta här?" 
Då räckte de honom en bit stekt fisk, som han tog och åt inför deras ögon.  
Lukas 24:36-43

Jag tror på Gud men inte på Mohammed....

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0