Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Det osynliga

Hej. Det är Bachir. Jag har skickat hit förut och fick svar av dig, tack för svaret. Men jag har ett ytterligare en fråga som jag funderar över.  I Nya Testamentet har jag bara läst till 2 Korinthierbrevet 6 ungefär.
Frågan är: i 2 Korinthierbrevet 4:16-18 står det att: det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt. Luft är osynlig men är den förgänglig? Menar Paulus någonting annat eller det kanske är jag som inte har förstått det eftersom inte jag vet riktigt vad ordet förgängligt betyder?
Hej då.




Det som är förgängligt varar inte för evigt, det är försvinnande. Allt  jordiskt är förgängligt. Men den kristne riktar blicken mot det osynliga som varar längre än det synliga. Gud är osynlig och evig. 
Tron är en övertygelse om det man inte ser.
När vi tog emot syndernas förlåtelse blev vi  befriade oss från mörkrets välde och förda in i Guds älskade Sons rike. Detta rike är evigt. När vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram gjorde han slut på döden och förde liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium. Det betyder att de frälsta får evigt liv hemma hos vår Gud. Såväl som det finns jordiska kroppar finns det himmelska kroppar.

När Jesus kommer för att hämta den frälsta skaran så händer detta: De som avsomnade i tron på Jesus Kristus uppväcks från de döda och de som lever kvar skall förvandlas i ett nu och uppryckas Herren till mötes. De får allesammans evigt liv.

Gud välsigne dig. 

Om Mose står det:

Genom tron lämnade han Egypten utan att frukta för kungens vrede. Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut. Hebreérbrevet 11:27

Ty vi lever här i tro, utan att se. 2 Korinthierbrevet 5:7

Låt oss ha blicken fäst vid Jesus. Hebreérbrevet 12:2

Vi har ett hem för evigheten och det är byggt av Gud själv och inte av människohänder:

Tron och hoppet

16Därför tappar vi inte modet. Även om vår yttre människa bryts ner, förnyas vår inre människa dag för dag. 17Ty vår nöd, som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet. 18Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt. 1Vi vet att om vårt jordiska tält rivs ner, så har vi en byggnad från Gud, en boning som inte är gjord med händer, en evig boning i himlen.
2 Korinthierbrevet 4:16 - 2 Korinthierbrevet 5:1

En 13-årings funderingar om Gud och ondskan i världen...

Upp igen   Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0