Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Johannes dop och Jesu dop

Hej. Jag skulle vilja veta lite mer om Johannes dop och Jesu dop? Och så skulle jag vilja veta vad syftet är med att döpas?

Vad menas egentligen med "Jag döper dig till Kristus i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn"?

Jag är väldigt tacksam för svar. //Yvonne 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



När vi låter döpa oss visar vi inför Gud och människor att vi menar allvar med vår tro. Vi tar ett fast beslut om att vi vill följa Jesus. När vi visar Gud att vi menar allvar så tar också han oss på allvar!

Herren umgås förtroligt med dem som fruktar honom. Ps. 25:14

Johannes uppmanade folket att tro på Jesus och förberedde människor för Jesu ankomst. Johannes dop var ett dop som bekräftade att man ångrade sina synder – ett omvändelsens dop.

Johannes fortsatte att döpa efter att Jesus hade kommit. De som bara hade blivit döpta med Johannes dop blev efter Jesu uppståndelse döpta i Herren Jesu namn. De döptes till Kristus, till gemenskap med Kristus. (Se Apg 19:4)

Jesus lät döpa sig av Johannes för att uppfylla all rättfärdighet, dvs. göra det som Gud ville. Genom dopet invigdes Jesus till den uppgift han hade här på jorden.

När vi döper oss gör vi Guds vilja. När vi döper oss till Kristus innebär det att vi bekänner vår tro på honom och visar att vi har beslutat följa honom. Vi begravs med Kristus genom dopet och i dopet uppstår vi med Kristus genom tron på Guds kraft.

Vi blir alltså delaktiga av Jesu död och uppståndelse. Tidigare var vi andligen döda, men vi blir levande med Kristus.

När man döper någon och uttalar meningen "Jag döper dig till Kristus i Faderns och Sonens och den helige Andes namn" lyder man Jesu befallning som han gav efter sin uppståndelse strax före sin himmelsfärd.

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: 
"Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! 
Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. 
Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." Matteus 28:18-20

Jesus förklarade här att de tre personerna i gudomen – Fadern, Sonen och den helige Ande - är ett och alltid överens.

När Petrus predikade på pingstdagen uppmanade han folket att omvända sig och låta sig döpas i Jesu Kristi namn för att få förlåtelse för sina synder, för då skulle de få den helige Ande som gåva.

Johannes sa att han själv döpte med vatten men att Jesus skulle döpa med helig Ande och eld. Vad som menas med att döpas till Kristus kan du läsa mer om här:

Varför behöver vi leva här på jorden om Gud ändå vet i förväg vem som kommer till himlen?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0