Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

MEDITATION ELLER KRISTEN TRO?

Den kristna tron ger väldigt mycket, stabilitet, styrka, livsglädje mm. Om man vill ha alla de goda effekterna men inte vill underkasta sig en diktatorisk gud med allt vad det innebär, så kan man börja med meditation i stället. Man får alla fördelar men slipper allt det jobbiga. Vad säger ni om det  Tacksam för svar.           Eva Andersson, Vänersborg

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)




Kristen tro handlar om en personlig relation med kärlekens Gud. Man upptäcker att Gud finns och att han älskar människorna och har makt att frälsa. Jesus befriar oss från andlig träldom. Man blir inte frälst av att bara meditera.

Att leva i gemenskap med Gud betyder inte att man är rädd för honom som om han vore en diktatorisk tyrann som du skriver. Man underordnar sig Gud i vetskapen om att han som är vår himmelske far både vill och vet vårt allra bästa. 

Gud har gett underbara löften i Bibeln och ett av de löftena är att han skall sörja för alla våra behov när vi överlåter oss åt honom. Gud blir aldrig skyldig människan något utan belönar oss rikligen.

Gud är kärleken och han steg ned till jorden i mänsklig gestalt i Jesus Kristus. Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. (1 Joh 3:16) 

När vi följer Herren får vi uppleva allt större frihet och en allt djupare gemenskap med Gud. Vi blir frimodiga och förväntansfulla.

Du lär mig livets väg.
Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt. 
Psaltaren 16:11


Gud är vår tillflykt och vår starkhet,
en hjälp i nöden, väl beprövad Därför skall vi inte frukta, om än jorden skakar och bergen störtar ner i havsdjupet, om än havets vågor brusar och svallar, så att bergen bävar vid dess uppror. Psaltaren 46:2-4

Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig. Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig? Hebreérbrevet 13:5-6

Jesus: Fråga inte efter vad ni skall äta och dricka, och var inte oroliga. Efter allt detta jagar hedningarna i världen, men er Fader vet att ni behöver det. Nej, sök hans rike, så skall ni få detta också. Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket. Lukas 12:29-32

Jesus:  Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. Johannes 8:31,21

Jesus: Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. Johannes 8:36

Liknelsen om det återfunna fåret
Alla publikaner och syndare höll sig nära intill Jesus för att höra honom. Men fariseerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt och sade: "Den mannen tar emot syndare och äter tillsammans med dem." 3Då berättade han denna liknelse för dem: "Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det? Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar.
När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat. Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig – inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver. Lukas 15:1-7

Jesus: Ty Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. Lukas 19:10

Kan en ärkeängel leva på jorden?

Upp igen       <Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0