Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Kommer morfar att känna igen mig i himlen? Vad gör vi i himlen? 

Hej!!

Jag har en liten fråga om livet efter döden. Det här kanske verkar lite fånigt men ingen annan vill svara mig. Vad händer, om man nu har så tur att man kommer till himlen? Vad gör man i himlen? Om jag har förstått det rätt så är detta liv nån slags prövning eller så, och om man klarar den så kommer man till himlen. Men när man väl har kommit dit, kommer man att kunna träffa sin morfar till exempel. Det skulle jag gärna vilja göra. Men hur skulle han kunna känna igen mig, han såg ju mig som barn, men när jag kommer till himlen är ju jag också gammal gubbe, han skulle ju aldrig känna igen mig.

Det är det här jag har lite svårt för, att få nån sorts bild av hur det egentligen är i himlen. Det var allt. /M.v.h. Kristian



Tack för ditt brev Kristian. I himlen kommer vi att leva ett högre liv, långt härligare än vi någonsin kan föreställa oss. Där finns inte de bekymmer och de bördor som vi upplever här.

Där blir det en väldig aktivitet. Vi kommer att ingå i den stora skaran av frälsta som "ingen kunde räkna" (Upp 7:9) och omges av änglar i mångtusental. (Hebr. 12:22)
Vi kommer att kunna förflytta oss med tankens snabbhet. Vår uppenbarelse växer på ett ofattbart sätt och det vi inte visste eller förstod tidigare kommer vi då att förstå.

Självklart kommer vi att känna igen varandra och uppleva gemenskap. När lärjungarna fick se Jesus förvandlad på förklaringsberget visade sig där Mose och Elia och samtalade med Jesus om hans förestående död. Trots att det var flera hundra år mellan den tid då Mose och Elia levde på jorden tycktes de ha mycket gemensamt.

I himlen åldras vi inte och vi kommer aldrig mer att dö utan lever för evigt.

Vi blir som änglarna. (Mark. 12:25) De jordiska kropparna är av ett slag och de himmelska kropparna ett annat slag. (1 Kor. 15:40) Jesus skall förvandla vår bräckliga kropp så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. (Fil. 3:20) Vi skall för alltid få vara hos Herren och glädjas i hans närhet och det kommer att bli underbart. Jesu rike är ett evigt rike som aldrig kan förstöras och hans välde har inget slut.

Var trygg och tro på Gud! Jag ber för dig.

Mvh Veli Sergei.

Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd. 
1 Korinthierbrevet 13:12

»Läs också Jag är en 12 årig kille som går och grubblar mycket djupt. Jag tänker mycket på döden..

»Är himmelriket ett fysiskt rike, likt det vi lever i idag? Är himmelriket en plats på jorden?

»Olyckligt förälskad frågar om kärlek i himlen

Fler frågor om döden är besvarade:
»Kommer alla till himlen? Liv efter döden? Vad händer i så fall? m.fl. frågor

»Behöver man mat och dryck i himlen? Frågor om död och uppståndelse

»Vad anser du om döden? Hur länge sörjer man efter en familjemedlems död? Vad händer efter döden?

»Var i Bibeln finner man tröst när någon nära dör? 

 

Meditation eller kristen tro?

Upp igen     Föregående fråga

Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0