Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

DÖDEN

Hej! Jag är en 12 årig kille som går och grubblar mycket djupt.

Jag tänker mycket på döden. Jag undrar

1. Behöver man egentligen vara rädd för döden?

2. Om man nu kommer till Gud eller en annan värld, får man träffa dom som man har känt? 

T.ex.  föräldrar, vänner och andra?

3. Kommer döden vara likadan långt in framtiden?

Jag skulle vara glad om jag kunde få svar.

Tack!


 



Tack för ditt brev. Först vill jag säga att alla människor oroar sig mer eller mindre för det slutgiltiga, det vill säga döden. Gud är en god Gud och vill självklart hjälpa oss allesammans.

Bibelns budskap är allvarligt men också ett glädjebudskap för dem som tyr sig till Gud och ber om syndernas förlåtelse. Jesus har besegrat döden. Jesus dog i vårt ställe. Den som tror på Herren skall aldrig någonsin dö utan har övergått från döden till livet.

Jesus sade: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Joh. 11:25,26.

De troende kommer att träffas hemma hos vår Gud och känna igen varandra. När Jesus var på förklaringsberget tillsammans med sina lärjungar Petrus, Johannes och Jakob visade sig Mose och Elia där i härlighet tillsammans med Jesus som de talade med.

Ibland kommer vår kallelse redan i unga år. Man blir trygg när man svarar ja.
Jag vet inte om ni är troende i familjen. Men det står i Bibeln att Gud vill att alla människor skall bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. 
Gör det till en vana att be till Gud. Även om du nu inte förstår så mycket så ser Gud till dig. Gud kräver inte något över vår förmåga. Och när du blir orolig så tänk som så: ”Gud är en god Gud som hjälper mig att förstå lite i sänder.”

Jag har bett för dig och fortsätter att be för dig. Jag ber att du skall bli frälst och uppleva dig trygg i din tro på Gud. Jesus älskar dig och vill bli dig till frid, glädje och trygghet. När vi ber om något efter hans vilja så hör han oss. När vi ber om frälsning vet vi att vi ber efter Guds vilja eftersom han vill att alla skall bli frälsta. Gud välsigne dig broder.

Jesus sa:

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty Guds rike tillhör sådana. Amen säger jag er: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in. Markus 10:14,15

I framtiden skall döden inte finnas mer:

Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta.”

Han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.” Han sade också till mig: ”Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten. Den som segrar skall få detta i arv, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son. Upp. 21:4-7

Fråga från USA angående de troendes situation i Sverige

Upp igen       Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0