Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

OLYCKLIGT FÖRÄLSKAD FRÅGAR OM KÄRLEK I HIMLEN

Hej!

Mitt namn är Jacob. Jag har en liten fråga som jag har gått och funderat på. Att vara kär är något av det bästa som finns, men det är ju inte alltid som känslorna återfinns på den andra sidan. Kanske man behåller känslorna för denna person hela livet, och sen dör man, och enligt min tro hamnar man då i himlen (om man nu har varit kristen). Vad händer sedan när dennes stora kärlek kommer in i himlen (om denne nu också är kristen)?

Kommer personen i fråga fortfarande ha kvar känslorna för personen eller kommer de känslorna vara bortglömda? Kommer familjer att "splittras" i himlen om inte längre kärleken finns kvar? Kan man bara känna kärlek till Gud i himlen?

Detta är frågor som jag har funderat på ett tag nu när det är så att jag själv är lite halvt olyckligt förälskad i en underbar kristen norsk flicka. 
Vi kanske aldrig kommer träffas mer, men att vi kommer träffas i himlen är något som vi har planerat. Kommer vi då att känna igen varandra och kommer jag fortfarande gilla henne? Tänk om hon har gift sig och skaffat barn?

Himlen ska ju verkligen vara det perfekta stället, men med dessa problem kommer ju vissa människor leva olyckligt, även om det nu inte är möjligt i himlen som jag har fått lära mig.

Tack på förhand

m.v.h Jacob



Tack för ditt brev Jacob. Gud är kärleken. Kärleken skall aldrig någonsin förgå. Gud skall en dag "vara allt i alla". (1 Kor. 15:28) De troende kommer att känna igen varandra i himlen och uppleva kärlek till varandra. Jag tror att människor som stått varandra nära under jordelivet också kommer att ha en speciell relation till varandra i himlen. Men inte den sortens kärlek som finns mellan make och hustru. I himlen gifter man sig inte.

Jesus: När de döda uppstår gifter de sig inte och blir inte bortgifta, utan de är som änglarna i himlen. Markus 12:25

Läs Matteus 22:23-33 om de dödas uppståndelse.

Troende skall ryckas upp bland moln vid Herrens tillkommelse tillsammans med dem som dött i Kristus och uppstått. Vi skall vara tillsammans.

Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord.
1 Thess 4:16-18.

Hur hamnade judarna i Egypten?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0