Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur skall jag kunna tro att Gud finns?

Hej! Jag är en tjej som varit kristen sen jag var nyfödd, eftersom jag har en kristen familj. Men nu har jag ett större problem, som jag skulle behöva hjälp med... min kompis sa att ni kunde svara på frågor av den här typen och fick av henne eran adress, så nu tänkte jag ställa min fråga, om det är ok.

Det är alltså så att jag alltid trott på Gud, och lät döpa mej när jag var 8 år. Men nu har jag tappat min tro trots att jag egentligen inte vill. Det är så, att jag skulle kunna tro på allt från skapelsen till Jesu uppståndelse, men en sak kan jag inte tro på, att Gud finns. Jag skulle så gärna tro på allt Bibeln säger, och kunna överlåta hela mitt liv till en älskande Gud, om jag bara visste att han finns! Har bett och bett att han ska ge mig tro, men inget händer! Och en annan sak varför jag inte kan tro, att Gud nu finns, bör Bibeln vara sann... och den säger att tron kommer av att lyssna. Jag går på möten nästan varje söndag, ändå kan jag inte tro! Bibeln säger oxå massa andra saker, som att när dom lägger händerna på sjuka, ska dom bli friska. Aldrig sett att det hänt nåt sånt. Och när jag var kristen ville jag bli andefylld, men blev det aldrig, trots att Bibeln lovar att alla som tror på Jesus ska bli det. Dessutom, känns det som att Gud bara är en själv, ens egna tankar, det känns inte som att han är en annan person. Varför? 

Nu tänker jag på han, vad hette han, en lärjunge som inte trodde på Jesus förs han såg honom. Jag känner mig så, för att jag ska tro, måste jag se Jesus. Men, varför visade han sig för den där lärjungen, men inte för mig? Det känns nästan som att Gud varken hör eller ser mig, som att han inte finns. Hur ska man göra för att tro? Jag orkar inte spela kristen längre! Hur ska man göra för att bli övertygad? För jag vill inte slänga bort mitt liv åt någon religion, om den inte ens är sann!

Oj, det blev långt! Har inte vågat berätta för någon annan, men tacksam om ni orkar svara.





Du har förmodligen inte besökt gudstjänster där man predikar omvändelse och tro på Jesus, tro på under och där Anden är utgjuten.

Om man har tro men inte omvänder sig och tar ställning för Jesus så är den tron inte mycket värd. Då kan man inte heller be om andedopet.

Du kan dock uppleva tro under en gudstjänst där tro predikas och komma igenom till en levande tro. Ta Gud på allvar så tar Han dig på allvar. Lyssna till predikan på lärjungasätt – dvs. på ett ödmjukt sätt – så kan du uppleva tro i ditt hjärta.

Jesus har makt att förlåta synder. Han är det syndoffer som gäller för alla människor. Han borttar världens synd. Den som vill komma till Gud måste tro att Gud är till och att han lönar den som söker honom. 
Tron kommer före vetskapen. 

Vilken kraft skriver Paulus om i 2 Tim?

Upp igen       <Föregående fråga

 <<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0