Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Vad säger Bibeln om de psykiskt svaga?

Hej vad säger bibeln om de psykiskt svaga?

(Jag pratar om de som har haft en psykos, den som är schizofren, manodepressiv eller allmänt depressiv.)

Kan de bli helade av Gud? Hur presenterar man budskapet om er Jesus för dom? jag menar en "upplevelse" som ni brukar prata om i Kristus kan ju bli jobbig för den schizofrene....händer det här eller är det jag som inbillar mig)

En del kristna säger ju att de är demonbesatta... /Pierre




Alla människor har samma värde. Om en sjuk upplever frid med Gud, men inte upplever ett totalt helande skall man ändå acceptera denne i församlingen så att denne kan uppleva ett fortsatt helande. Man kan inte begära fullkomlighet av den som varit sjuk, det är inte kärlek. Om vi själva skulle bli psykiskt sjuka skulle vi ändå vilja bli accepterade av människor och uppleva gemenskap. Det står skrivet:

Allt vad ni vill att människor skall göra er, det skall ni göra dem. Lukas 6:31

Vi har sett många omöjliga fall där människor fått uppleva befrielse. Ibland handlar det bara om ett ögonblicks verk då den ansatte upplever Guds kraft och befrielse från sjukdomen.

Det finns flera berättelser i Bibeln om hur psykiskt sjuka blev befriade genom ett ord från Jesus. Om en människa är invaderad av demoner händer det inte så sällan att denne är rädd för Guds Ande. Därför fordras det mycket vishet och kärlek då man förmedlar budskapet.

Bästa sättet att hjälpa är att man ser till att man själv har mycket av Guds kärlek i sitt hjärta och att man har gjort upp sin sak med Gud så att man är trygg i sin relation till Gud. Då kan man förmedla verklig trygghet.

Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. 1 Johannesbrevet 4:18

När vi ödmjukar oss under Gud flyr otrons makter. Guds kärlek sätter människan fri och många hjärtesår läks när människor överlämnar sig åt Jesus.

Man bör inte ge demonerna stor uppmärksamhet, utan i stället övervinna det onda med det goda. Vi skall se på Jesus och peka på Jesus. Han är den store Överläkaren.

Om Jesus står det: 
Han tog på sig våra svagheter, och våra sjukdomar bar han. Matteus 8:17

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. 1 Petrusbrevet 2:24,25

Mvh Veli Sergei.

Vad händer om man vill döpa sig men avlider innan dopet? 

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0