Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 



 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Vad händer om man vill döpa sig men avlider innan dopet? 


Bästa Pastorn!                             

En fråga som jag grunnat på länge. Om man är frälst, har tagit emot Jesus till frälsning i sitt hjärta och överlåtit sig till Jesus. Och lever som en kristen bör göra, är född och uppvuxen i svenska kyrkan och är endast barndöpt, om man sedan har funderat att eventuellt låta vuxendöpa sig men avlider innan så har skett. Kommer man till paradiset/himlen ändå eller blir man diskvalificerad för att man inte är vuxendöpt? Är man då endast barndöpt, gör det någon skillnad på om man av en präst är barndöpt hemma eller i en kyrka. Är man barndöpt hemma och avlider innan man hunnit bli vuxendöpt minskar det ens chanser ytterligare att få komma till himlen då, bara för att man är barndöpt hemma istället för i kyrkan? Hoppas pastorn inte tycker mina frågor är för dumma.

Hälsningar!  "En Broder i Herren"

Georg Johansson




Jag förmodar att du menar troendedop. Om man skulle avlida innan man hunnit bli döpt har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad.

De som blir troende då de är döende på sjukhus exempelvis, hinner inte döpa sig. 

Rövaren på korset bredvid Jesus hade ingen möjlighet att döpa sig. 

Det viktiga är att man beslutat sig för att låta döpa sig om man har den möjligheten. 
Det är beslutet som är det viktiga.

Om man blir döpt i en kyrka eller i hemmet har ingen betydelse, det viktiga är dopet. I det forna Sovjet kunde troende under förföljelsetider inte döpa sig i en kyrka. De lät döpa sig exempelvis i badkaret i hemmet.

Och medan de färdades vägen fram, kom de till ett vatten. Då sade hovmannen: Se, här är vatten. Vad hindrar att jag döpes? Då sade Filippus: Om du tror av hela ditt hjärta, så må det ske. Han svarade och sade: Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son. Och han lät vagnen stanna och de steg ner i vattnet, både Filippus och hovmannen och han döpte honom. Apg 8:36-38 (Reformationsbibeln)

Tron fungerar lite olika hos olika personer. Vilken betydelse dopet har för vår frälsning har jag skrivit en hel del om tidigare, kolla: »En bönegrupps frågor om tro, dop m.m.

Tron kan i början verka svag, men genom att bekänna Jesu namn bl.a. i troendedopet växer man i stabilitet och tro.

För många har troendedopet varit det avgörande steget då man fullt ut bekänner Jesus och "kommer loss" i sin kristna tro.

Jesus sa: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er. Matteus 17:20

Mvh Veli Sergei.

Vad betyder "amen"?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0