Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Vad betyder amen?

Hej på er! Jag har en fråga, vill veta vem Amen är? Vi som kallar på henne hela tiden speciellt jag när jag ber klart, då säger jag: Amen.
Vad är det, vem är det? Tack och vill ha svar!

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)



"Amen" är ett hebreiskt ord som i grunden betyder "vara trovärdig, tillförlitlig". Det vanliga är att man använder det i slutet av sin bön.

Man använder ordet "amen" för att säga "så är det", att man är säker på det man säger, att det är sant och att det står orubbligt fast.

Man kan också säga "amen" för att visa att man instämmer i någon annan persons bön.

Jesus använde ofta ordet "amen" i början eller i slutet av sina uttalanden för att understryka det han sa. I en del bibelöversättningar har man skrivit "sannerligen" i stället för "amen".

Jesus Kristus kallas Amen, "det trovärdiga och sanna vittnet" i Uppenbarelseboken. Det Jesus säger är sant och trovärdigt, det går att lita på.

Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse…. Uppenbarelseboken 3:14

Jesus: Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er. Matteus 17:20

Jesus: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." Johannes 3:3

Jesus: Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. Johannes 6:47

Jesus: Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons röst, och de som hör den skall få liv. Ty liksom Fadern har liv i sig själv, så har han gett åt Sonen att ha liv i sig själv. Johannes 5:25,26

Min svaghet är att shoppa kläder, jag känner mig som om jag syndar...

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0