Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Var i Bibeln kan man läsa om hur man ska prioritera sin tid?

Var i Bibeln kan man läsa om hur man ska prioritera sin tid? Det jag mest undrar över är i vilken ordning man skall prioritera familjen (fru och barn), församlingen, andra människor och jobbet.

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det handlar om att se till helheten av Bibelns budskap. När du överlåter ditt liv i Jesu händer så vill du ställa dig till hans förfogande och ge honom tid och kraft. Jesus vill vara i centrum i ditt liv och Herren vill leda dig där du går bedjande fram. Låt inte "tidens omsorger" eller något annat kväva den brand Herren tänder i ditt hjärta.

När Jesus får vara Herre i ditt liv betyder det att du inte lever för dig själv utan lever för Herren. Då låter du inte andra människor bestämma över dig utan du sätter Guds vilja först.

Gemenskapen med familjen är naturligtvis något vi måste prioritera. Om exempelvis bara en i familjen är frälst måste man komma överens om att dela upp tiden så att varken familjen eller Guds verk blir lidande.

Ofrälsta familjemedlemmar har ofta väldigt lite förståelse för den troende familjemedlemmen och dennes behov av kristen gemenskap, gudstjänster m.m.

Det kan också vara så att den kristne blir fanatisk och därför visar ytterst lite intresse för familjens behov av gemenskap.

När man söker bevaras i Guds kärlek får man uppleva Andens ledning. Gud har förberett goda gärningar för att vi skall vandra i dem. När vi är trogna i det lilla kan Gud anförtro oss med mer. Om vi tycker att vi brister i vishet om hur vi skall handla har Gud gett oss löftet om att vi kan be om visdom.

Lite bibelverser:

Släck inte Anden. 1 Thess 5:19

Var inte tröga när det gäller nit, var brinnande i anden, tjäna Herren. Romarbrevet 12:11

Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.
Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden.
En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar. Jakobsbrevet 1:5-8

På samma sätt skall ni hustrur underordna er era män, så att den man som inte vill tro ordet kan vinnas utan ord genom sin hustrus liv, när han ser hur gudfruktigt och rent hon lever. 1 Petrusbrevet 3:1,2

Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.
1 Petrusbrevet 2:12

Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem. Efesierbrevet 2:10

Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren. Hebreérbrevet 12:14

Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. Kolosserbrevet 1:9,10

Paulus skrev till tessalonikerna:
Vi behöver inte skriva till er om broderskärleken. Ni har ju fått lära er av Gud att älska varandra. Den kärleken visar ni också alla bröderna i hela Makedonien. Men vi uppmanar er, bröder, att överflöda ännu mer i den
och sätta en ära i att hålla er lugna och sköta ert och arbeta med era händer så som vi har befallt er. 1 Thess 4:9-11

Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. Romarbrevet 12:2

Låt oss inte tröttna på att göra gott. Ty när tiden är inne får vi skörda, om vi inte ger upp. Låt oss därför göra gott mot alla människor medan vi har tillfälle, och framför allt mot dem som delar vår tro. Galaterbrevet 6:9,10

Låt oss därför sträva efter det som tjänar friden och den ömsesidiga uppbyggelsen. Romarbrevet 14:19

Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Filipperbrevet 2:4

Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig. Hebreérbrevet 10:25

Vad ni än gör, gör det av hjärtat, så som ni tjänar Herren och inte människor. Kolosserbrevet 3:23

Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna. Matteusev. 7:12

Fly bort från ungdomens onda begär och sträva efter rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren av rent hjärta. 2 Timotheosbrevet 2:22

Läs mer om hur man skall prioritera sin tid: »Räcker det med att bara tro för att få ett gott förhållande till Gud? 

Hur ska man tolka 1 Korinthierbrevet 13?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 
 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0