Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Frälst för att slippa helvetet?

Hej! Kan man bli frälst enbart för att man vill slippa undan helvetet och komma till himlen? Eller måste man känna längtan efter nåt mer än att bara slippa undan helvetet?

Mvh Johannes!


Enbart en rädsla för att man skall gå förlorad för evigheten är inte tillräckligt för att man skall bli frälst. Den som lyssnar till predikan kan bli överbevisad genom den helige Ande och få syndanöd. Man upplever då behovet av bättring och att försona sig med Gud. I syndanöden finns visserligen en rädsla att gå förlorad. Samtidigt väcks tro – en tro på Guds rättfärdiga dom och tro på Guds kärlek. Syndanöden övertygar människan om behovet av frälsning. 

Det är när man inser att man är en syndare i behov av försoning med Gud och att det finns hopp på grund av vad Jesus uträttat för oss på Golgata som man vill omvända sig.

När man omvänder sig och tar emot Jesus som sin personlige Frälsare får man uppleva frid. Jesus blev vår ställföreträdare i döden. Han har både dött och uppstått och allt detta gjorde han för vår skull.

Jesus befriar från rädsla för döden:

Eftersom nu barnen hade fått del av kött och blod, fick han på liknande sätt del av kött och blod, för att han genom sin död skulle göra den maktlös som hade döden i sitt våld, det vill säga djävulen, och befria alla dem som av fruktan för döden hade levt i slaveri hela sitt liv. Hebreérbrevet 2:14,15

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. 
Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. Hebreérbrevet 11:6

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Romarbrevet 3:23,24

Fråga:

Men de som blir frälsta ögonblicket innan de dör. Blir inte de bara frälsta för att slippa komma till helvetet?

Svar:

Jag tror inte man tänker så mycket på helvetet när man avgör sig för Jesus utan man känner sig otillräcklig och syndig och upplever sig dömd. Man vill uppleva att den brutna gudsgemenskapen blir helad genom att ta emot Guds frälsningserbjudande som innebär evigt liv.

Mvh Veli Sergei.

Ja och nej - vad menade Jesus?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0