Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 




Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Föds man god eller ond?

Hej! Mitt namn är Elisabeth och jag går i nionde klass.
I SO:n ska vi skriva ett fördjupningsarbete där jag vill skriva om ”Föds man god eller ond?”  
Föds man god och sedan gör goda gärningar livet ut och föds man ond och sedan är en retsticka och gör kriminella saker livet ut? Eller hur är det de ligger till?

Så med det här mailet undrar jag om ni hade velat svara på vad man i kristen tro tror på. Tack på förhand.
Med vänlig hälsning Elisabeth, Ramlösa



Gud är kärleken och människan är skapad till att ha gemenskap med Gud. När denna gemenskap är bruten är man oskyddad från de onda strömningarna som finns i världen.

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Romarbrevet 3:23,24

Man föds med olika arvsanlag. En del har sämre skydd än andra och är mer sårbara.

Miljön påverkar också människan så det handlar om ett samspel mellan arv och miljö. De flesta av människans egenskaper, goda egenskaper som t.ex. empati, generositet, intelligens, kreativitet, ödmjukhet, m.m. påverkas av hur man lever, vem man umgås med osv. 
Den som föds med många goda arvsanlag kan ändå bli fördärvad på grund av en dålig miljö, ett dåligt inflytande.

Låt inte bedra er. "Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd." 1 Kor. 15:33

Vi behöver alla Guds hjälp för att övervinna världen.

Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son? 1 Johannesbrevet 5:5

Den mest förhärdade  människa kan - oavsett om det beror mest på arvet eller miljön - bli helt förvandlad. Detta sker när denne tar emot Jesus som Frälsare. 
Man får ett förvandlat sinnelag, upplever pånyttfödelse. 
Jesus lever och verkar idag och mängder med människor runt om i hela världen kan berätta om hur mötet med honom förvandlat dem.

I Bibeln finns det berättelser om förvandlade människor, läs t.ex Paulus som andades hot och mordlust och förföljde de kristna innan han själv mötte Jesus: 
»Vi vill gärna veta mer om Paulus...

Eller Maria från Magdala som blev befriad från sju onda andar. »Vem var Maria Magdalena?

Läs mer om vad livsförvandlingen som mötet med Jesus innebär i mitt svar till frågan:
»Varför kommer inte en snäll och skötsam person till himlen när en som levt ett "dåligt liv" kommer till himlen om han ångrar sig?

Du frågar om vad kristna tror på. Vi tror på Jesus, att han är Guds Son och att han har dött för våra synder och uppstått för vår rättfärdiggörelses skull. Den som tror på Jesus har evigt liv.

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull. Jesaja 1:18

Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn. Efesierbrevet 5:8-10

Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. Kolosserbrevet 1:13

Läs mer: »Vilka är de sju dödssynderna?


Frälst för att slippa helvetet?

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0