Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 






Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Alkoholfritt vin vid nattvarden?

Hej! Jag hade en diskussion om missbruk tillsammans med en baptist i min klass. Han berättade att de har saft i bägaren vid nattvarden i hans församling. De tycker det är oansvarigt att bjuda på vin då det finns så många nyktra alkoholister i samhället som vill ta nattvarden, men inte kan pga. det alkoholhaltiga vinet.

Jag är inte själv kristen, så jag vet inte hur det går till i kyrkorna runt om i landet, men just detta är nåt jag aldrig ens reflekterat över.

Min fråga till dig är nu: Har de flesta församlingar alkoholhaltigt vin vid nattvarden, och om så är fallet, borde inte kyrkan ta sitt ansvar och byta till något utan alkohol för att inte utesluta de som ej tål det?



I många församlingar finns det medlemmar som tidigare haft alkoholproblem. I frikyrkorna är det därför vanligt att man har alkoholfritt vin vid nattvarden. I Svenska Kyrkan är det fortfarande ovanligt att man erbjuder alkoholfria alternativ vid nattvarden. Men jag tror att detta är på väg att förändras. Det handlar ju inte bara om att människor med tidigare missbruksproblem skall känna sig välkomna utan även ungdomar skall kunna delta. 

Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära. Väck inte anstöt vare sig hos judar eller greker eller i Guds församling. Själv försöker jag i allt foga mig efter alla och söker inte mitt eget bästa utan de mångas, att de skall bli frälsta.   1 Kor. 10:31-33

Låt oss därför inte längre döma varandra. Besluta er i stället för att inte lägga något hinder i vägen för en broder, så att han snubblar och faller.  Rom. 14:13


Jag vill ha ett meningsfullt liv…

Upp igen       <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0