Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Att tro är väl inget vi kan välja att göra - antingen tror man eller så gör man det inte?

Hej!

Tror du att alla människor verkligen har förmågan eller möjlighet att välja ett liv som kristen? I mina öron låter det helt absurt. Att tro är inget vi väljer. Antingen så tror man eller så gör man det inte. 
Man kan ju alltid låtsas att man tror, men det vore väl inte speciellt klokt? 
De flesta människor som levt på jorden har inte känt till Jesus Kristus och många fostras in i andra religioner, på samma sätt som kristna föds in i sitt sammanhang. Skulle du vara beredd att konvertera till hinduism för att någon annan sa att det var rätt? På samma sätt kan människor med en annan social och kulturell bakgrund inte frivilligt omvända sig. Tror du att denna fantastiska och magiska värld med sina gåtor och intelligenta biologiska lösningar har skapats av en trångsynt Gud? Jag kallar mig gärna religiös, men jag har svårt att föreställa mig en Gud som inte tar in psykologiska
aspekter i hur det är att vara en tänkande varelse när det handlar om så avgörande saker som liv och död... Det finns miljarder oändligt goda människor som kämpar med sitt liv och för att göra gott som inte är kristna. Har vi eller Gud verkligen rätt att döma dem?

mvh. Magdalena


 

 



Hela skapelsen bär vittnesbörd om Guds existens. Det är i honom vi lever och rör oss. En enorm kunskap finns hos Gud och det underbaraste av allt är att han älskar oss människor med en gränslös kärlek. Gud vill att alla människor ska bli frälsta. Han talar till alla på olika sätt, bland annat genom vårt samvete och genom sin fantastiska skapelse.

Inom varje människa finns en längtan efter Gud. Gud har lagt ner evigheten i människornas hjärtan (Pred 3:11). Det är meningen att man ska söka Gud. Den som söker honom av hela sitt hjärta finner honom. Gud är nära alla som söker honom uppriktigt.

Gud är fullkomligt rättvis och Han kommer att döma varje människa efter hur mycket hon förstått av budskapet om Jesus. Av dem som hört budskapet och förstått kommer det att fordras mer. Det finns de som över huvud taget inte vill höra budskapet om Jesus, de stöter då själva bort möjligheten att komma till tro. Jesus talade om människor som inte ville tro (Mark. 9:19).

Att växa upp i en kristen miljö gör en inte automatiskt till kristen. Det fordras ett ställningstagande och en personlig avgörelse. Tron föds inom oss som ett resultat av omvändelse och bekännelse om tro på Jesus Kristus. Att ta steget och avgöra sig för Jesus kan kännas som att ta ett steg ut i tomma intet, man tycker att den egna tron verkar så liten!

Men när vi bryter upp från all gudsfientlighet och ber om syndernas förlåtelse och överlåter oss i Herrens händer så kommer Han oss till mötes och vi får uppleva en växande tro. Den helige Ande kommer för att bo i människan. Herren är trofast och Han gör långt mer än vi kan be och tänka.

Man kan ha tro som är liten som ett senapskorn – men när man troget håller sig till Herren gör han under och han förökar vår tro.

Den som förnekar Gud har inte överlåtit sig och är i mörker, kan därför inte tro det sanna ljuset som skulle komma till världen, det vill säga Jesus. När vi bekänner Honom som Herre får vi uppleva tro, hopp och kärlek. Kärlek är vad världen behöver. Visst håller du med mig?

Mvh Veli Sergei.

Läs mer:
»Varför kommer inte en snäll och skötsam person till himlen när en som levt ett "dåligt liv" kommer till himlen om han ångrar sig?

Närma er Gud, så skall han närma sig er. Jak.4:8

Ty när hedningar som saknar lagen, av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag, fastän de inte har lagen. De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem. Rom. 2:14,15

Den som vet att göra det goda men inte gör det, han syndar. Jak.4:17

Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. 
Jer. 29:13

Herren är nära alla dem som åkallar honom, alla dem som åkallar honom uppriktigt. Ps. 145:18

Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till. Apg 17:28

Var och en som har fått mycket, av honom skall det krävas mycket. Och den som har blivit betrodd med mycket, av honom skall det utkrävas så mycket mer. Luk. 12:48

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Rom. 1:19,20

Han är Klippan, fullkomliga är hans gärningar, ty alla hans vägar är rätta. En trofast Gud utan svek, rättfärdig och rättvis är han. 5 Mos. 32:4

Är Bibeln en lagbok? Hur ser man på barnet inom kristendomen?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0