Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Vad skiljer Abraham och Moses från varandra?

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 


Abraham representerar tro
Abraham förknippas först och främst med tro, han kallas "trons fader".
Vi ska ha samma tro som Abraham. Abraham trodde på Gud och det var därför Gud förklarade honom rättfärdig. 

Trots att Gud dröjde med att uppfylla sitt löfte till Abraham tvivlade Abraham aldrig. I stället växte sig hans tro starkare. Där allt hopp var ute trodde han ändå. 
Han var övertygad om att Gud skulle hålla vad han lovat. Han ärade Gud genom att tro på honom.

 

Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet. Därför skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn. Gal.3:6,7

Mose representerar lagen
Mose hade också en stor tro och en nära relation till Gud. Mose talade med Gud ansikte mot ansikte. 
Hans uppdrag att föra israeliterna ut ur slaveriet i Egypten till Kanaans land kantades av mäktiga under och tecken. 
Mose finns uppräknad bland trons hjältar i Hebr. Kap. 11:

 

I tron vägrade Mose som vuxen att låta sig kallas Faraos dotterson.
Han valde att hellre bli illa behandlad tillsammans med Guds folk än att en kort tid leva i syndig njutning. Han räknade Kristi smälek som en större rikedom än Egyptens alla skatter, ty han hade sin blick riktad på lönen. Genom tron lämnade han Egypten utan att frukta för kungens vrede. Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut. Hebreérbrevet 11:24-27

Mose förknippas först och främst med lagen och budorden. Mose var den som fick ta emot lagen och budorden av Gud på Sinai berg för att förmedla åt folket.

 

Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller lagen skall leva genom den. 
Romarbrevet 10:5

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Johannes 1:17

Man brukar tala om "Mose lag" och "lagen och profeterna". Lagen skulle gälla under en viss begränsad tid:

 

Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess predikas evangeliet om Guds rike, och var och en uppmanas enträget att komma in. Lukas 16:16


Jesus kom för att fullborda lagen och friköpa oss från lagen så att vi blir rättfärdiga i Guds ögon genom vår tro – en tro som Abrahams.

 

Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror. Rom. 10:4

Därför skall ni veta, mina bröder, att det är genom honom (Jesus) som syndernas förlåtelse predikas för er, och att var och en som tror förklaras rättfärdig i honom och fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose lag. Apg 13:38

Vi hävdar att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar. Rom. 3:28

Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Gal. 3:26

Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Joh.1:12,13

Gud har uppenbarat sig på olika sätt för människorna i olika situationer. Gud har en frälsningsplan för mänskligheten och det handlar om olika skeenden genom historien.  Det går en röd tråd genom hela Bibeln.

När Jesus kom med det nya förbundet fullbordades Guds frälsningsplan. Jesus uppfyllde de hundratals profetior om Messias som finns i Gamla testamentet. Kristus är verkligheten själv.

Mvh Veli Sergei.

Jesus: Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium! Markus 1:15

Läs mer:  »Om Abraham, Israels folk, Mose, budorden, Leviticus och Jesus Kristus

»Laggärningar och Abrahams tro. Frälsning genom laggärningar eller tro? m.fl. frågor


Bör akupunktur undvikas enligt kristen tro?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0