Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Hur många spikar korsfästes Jesus med?

Jag skulle vilja veta hur många spikar man tror att Jesus korsfästes med. Vi har pratat om detta på jobbet. Jag har för mig att han även hade en spik i sidan.. rätt el fel?

Mvh Carina Lundin

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Det står inte i evangelierna hur många spikar soldaterna använde eller hur de spikade Jesus.

Efter att Jesus dött på korset stack en av soldaterna upp ett spjut i sidan på Jesus och där kom det ut blod och vatten, se Johannes evangelium 19:33,34.

När Jesus visade sig för lärjungarna efter sin uppståndelse står det att han visade dem sina händer med hålen efter spikarna och sin sida.

På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er." När han hade sagt detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när de såg Herren. Johannes ev. 20:19,20

Thomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen, hade inte varit med dem när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren." Men han svarade dem: "Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans sida, så kan jag inte tro."
Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er."
Sedan sade han till Thomas: "Räck hit ditt finger och se mina händer. Och räck hit din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte utan tro!"
Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!"
Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." 
Johannes evangelium 20:25-29

I Psaltaren finns det en profetia om Jesu död som antyder att de inte bara spikade fast Jesus i händerna utan också i fötterna:

 Hundar omger mig, de ondas hop omringar mig, mina händer och fötter har de genomborrat. Psaltaren 22:17

Läs mer: »Fråga om Via Dolorosa

Har alla hört talas om Jesus?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0