Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Var i Bibeln står det att det blir problem när man blir äldre?

Var i Bibeln står det skrivet att människans ålder skall vara 70 år och blir de äldre blir det problem (ungefär så står det någonstans - men var??)
M V H Göran 



Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Det jag kommer att tänka på när det gäller bibelverser som handlar om problem som kan uppstå i ålderdomen ("de onda dagarna" nedan) är följande:

Gläd dig, du yngling, i din ungdom, låt ditt hjärta glädjas i din ungdoms dagar. Vandra ditt hjärtas vägar, följ det dina ögon ser. Men vet att för allt detta kommer Gud att döma dig.

Låt sorgen vika ur ditt hjärta och håll det onda borta från din kropp. Ty ungdomstiden, livets blomstringstid, är förgänglig.
Tänk på din Skapare i din
ungdoms dagar, innan de onda dagarna kommer och de år då du skall säga: "De ger mig ingen glädje"; ja, innan de förmörkas, solen och ljuset, månen och stjärnorna, och innan molnen vänder åter efter regnet;
då väktarna i huset darrar och de starka männen sviker; då malerskorna har upphört att mala, eftersom de har blivit så få och då spejarna har det mörkt i
sina gluggar;
då båda dörrarna mot gatan stängs till, och ljudet från kvarnen försvagas; då man vaknar av fågelsång och sångens alla döttrar sänker rösten; 
då man är rädd för var backe och vägen är full av skräck; 
då mandelträdet blommar, gräshoppan släpar sig fram och kaprisknoppen blir utan kraft då människan går till sin eviga boning och gråtarna går omkring på gatan; innan silvertråden brister och den gyllene skålen slås sönder, innan krukan vid källan krossas och brunnshjulet slås itu vid brunnen; 
då stoftet
vänder åter till den jord det kommit ifrån och anden vänder åter till Gud som gav den. Förgänglighet och åter förgänglighet! säger Predikaren. Allt är förgängligt! 
Predikaren 11:9,10 &12:1-8

Låt oss ty oss till Gud så vi klarar att gå igenom de svårigheter som de flesta av oss möter vid ålderdomen:

Ända till er ålderdom är jag Denne, och till dess ni blir grå skall jag bära er. Så har jag hittills gjort, och även i fortsättningen skall jag stödja er, jag skall bära och rädda er. Jesaja 46:4

När det gäller ett bibelställe där en ålder på 70 år nämns är det bara en av Bibelns beskrivningar av människans förgänglighet:

Vårt liv varar sjuttio år eller åttio, om krafterna räcker. När det är som bäst är det möda och bekymmer. Snart är det förbi, vi flyger bort. Psaltaren 90:10

Här är ytterligare bibelverser i samma ämne:

Ni vet inget om morgondagen. Vad är ert liv? Ni är en rök, som syns en liten stund och sedan försvinner. Jakobsbrevet 4:14

Som en handsbredd har du gjort mina dagar, min livslängd är som ett intet inför dig. Endast en vindfläkt är människorna, hur säkra de än står. Psaltaren 39:6

Ty allt kött är som gräset och all dess härlighet som blomman i gräset. Gräset vissnar bort och blomman faller av, men Herrens ord förblir i evighet. 
1 Petrusbrevet 1:24,25

Mvh Veli Sergei.

Vad är den kristna synen på ödet?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0