Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 













Motsägelsefullt: Tro som ett senapsfrö räcker, men vägen till himlen är smal och få hittar den? Blir man frälst familjevis?

Hej! Jag undrar lite över vilka som kommer till himlen. Min familj är inte kristna och jag undrar då om dom ändå kan komma till himlen och vad Bibeln säger om detta. Jag har försökt att hitta svar på min fråga och har hittat lite olika och ganska motsägelsefulla svar, på ett ställe stod det om att man bara behöver ha tro stor som ett senapsfrö för att bli räddad och på ett ställe stod det att man är tvungen att leva på ett speciellt sätt för att komma till himlen och att vägen dit är smal och få hittar den. För mig är Gud kärlek och jag ser honom som en pappa och att alla vi människor är hans barn och i min värld så vill varje pappa ha sina barn hos sig oavsett hur dom lever och hur dom är. Eftersom min familj inte är kristna så har jag väldigt svårt att acceptera att dom inte skulle komma till himlen för att dom inte lever "rätt". Har också hört att man räddas familjevis så det faktum att jag tror skulle även räcka för deras skull, är det så?

Tack på förhand!

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Frågor om döden, liv efter döden, synen på döden,  samt fråga om alla kommer till himlen

 

 

 

 

 

 

 

 



"Tro som ett senapsfrö eller senapskorn" betyder inte att man inte behöver ta tron på Gud så allvarligt.

I stället är det så att Gud ser om vi är allvarliga i vår tro och belönar vår uppriktighet. Gud låter sig finnas av alla som söker honom uppriktigt.

Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse. 
Jesaja 55:6,7

Herren är nära alla som åkallar honom, alla dem som åkallar honom i sanning. Psaltaren 145:18

Jesus gav sitt liv för att erbjuda syndernas förlåtelse och gemenskap med Gud åt alla människor. Guds vilja är att alla ska bli frälsta. De som säger ja till Guds frälsningserbjudande och öppnar sitt hjärta för Jesus och överlåter sig åt honom kommer till himlen.

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

Jesus: Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.
Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det.
Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ?
Och vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?
Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, för honom skall också Människosonen skämmas, när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna. Markus 8:34-38

Gud är inte beroende av vår styrka och kraft för att kunna svara på våra böner, det är det som liknelsen med senapskornet syftar på. Vi ska inte försöka mäta vår tro, utan vi ska se på Jesus, lita på Honom och vara helt överlåtna åt Honom. Herren är långt större och mäktigare än vi någonsin kan ana.

När vi inte berömmer oss av stor tro eller kunskap kan Gud verka genom oss och svara på många böner, därför att i ödmjukhet så överlåter vi oss helt åt Herren. Gud vill ha all ära.

Ju svagare vi känner oss, desto mer överlåter vi oss åt Herren. Ju mer överlåtna vi är åt Herren desto mer kan han gripa in i våra liv och svara på böner. Är vi självtillräckliga eller försöker håller något undan från Gud så är det svårt för Gud att bekänna sig till oss. Vi ska vara som små barn som vilar tryggt i Gud Faderns hand. Så kan Gud göra mäktiga under.

Det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. 1 Korinthierbrevet 1:27-29

Inte genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot. Sakarja 4:6

Han måste bli större och jag mindre. Johannes 3:30

Att vägen till himlen är smal betyder att man måste dö bort från sitt egenliv, det vill säga man måste låta Jesus få betyda mest i sitt liv, man ödmjukar sig och ber om förlåtelse när man felar och är beredd att rätta sig osv.

Jesus: Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv. Johannes 12:25

När det gäller din fråga om hela familjer som blir frälsta så är det så att när en kommit till tro på Jesus i en familj så är det mycket lättare för övriga att också börja tro. Det finns ett bibelställe i Apostlagärningarna som ibland citeras när någon blivit frälst:

Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj. Apg 16:31

Det var Paulus och Silas som uttalade dessa ord åt en fångvaktare när de satt fängslade. Herren hade just öppnat alla fängelsets dörrar och lossat allas bojor så att de föll av. Det här var en speciell situation, orden riktades till fångvaktaren och man kan inte säga att det gäller alla. Vi vet ju att det funnits många familjer där en enda person varit frälst och de övriga förnekat Gud ända till sin död. Men inte så sällan händer det att flera i familjen eller hela familjer blir frälsta.

Det står i Bibeln att när man tagit emot Jesus som sin Frälsare har man blivit ett Guds barn och man har då fått Guds Ande.

Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan.
Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba! Fader!"

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom. 8:15,16

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. Hebreérbrevet 11:6

Läs mer: »Frågor om döden, liv efter döden, synen på döden,  samt fråga om alla kommer till himlen

Vilka var hjältar i Bibeln?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0