Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Jag är inte född på nytt, men har känt närvaron av Gud några gånger. Vad ska jag göra för att komma vidare?

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag går på gymnasiet och jag tror på Gud men är inte aktiv i kyrkan hemma. Jag är inte född på nytt eller så, men jag har känt närvaron av Gud några gånger. 
Jag funderar på att börja på en bibelskola, men jag vet inte riktigt. Jag undrar bara vad ska jag göra för att komma vidare? Jag vill bli född på nytt! 
Om du har ett svar är jag jättetacksam.
Och tack för en jättebra sida!      mvh, F

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Bara Jesus kan frälsa dig. Han ser din uppriktiga längtan. Jesus föder dig på nytt när du vänder dig till Honom och ber direkt till Honom. 
Ingen annan kan göra det åt dig.

Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta. Apg 4:12

Bjud Jesus in i ditt hjärta och säg till Honom med dina egna ord att du vill överlåta dig åt Honom. Säg att du vill tillhöra Honom. Du vill att Han ska bli Herre i ditt liv.

Erkänn för Honom att du inte brytt dig om Honom tidigare, utan du har vandrat dina egna vägar. 
Be om förlåtelse och tro att Han dog för dina synder precis som det står i Bibeln. 
Be att Han kommer in i ditt liv, så att du får bli ett Guds barn. Tacka Honom för att du får förlåtelse och rening genom hans blod. 
Säg att du vill förlåta alla andra som felat mot dig.

Ta till dig Bibelns stora löften. Jesus har redan betalat priset för att du skulle få förlåtelse, frid med Gud och evigt liv. Du får ta emot frälsningen som en gåva. 
Det Gud vill är att vi ska TRO Honom.

Man blir född på nytt i den stund man ångrar sin synd och överlåter sitt liv åt Jesus. Sedan ska du vara frimodig och tala om för andra att du har lämnat ditt liv åt Jesus. 
För att bli född på nytt måste du alltså:

    • Ångra dig och be om förlåtelse

    • Be att Jesus kommer in i ditt hjärta

    • Tro på Jesus och bekänn honom som Herre

    • Bekänn för andra att du tror på Jesus 

    • Var beredd att förlåta andra så som du själv blivit förlåten

När man har blivit frälst ska man läsa Bibeln så mycket man kan. Tro är något som växer när man stadigt håller sig till Jesus och går in för att bli befäst i Guds Ord.

Men man kan studera Bibeln och memorera den utantill, utan att den får effekt i ens liv, så man får en levande tro. Därför får man inte bara lita till bibelkunskap. 
Det hänger på hur vi läser Bibeln och lyssnar till Guds ord. Det står mycket på denna hemsida om detta. 
Guds Ord får inte bara gå in genom ena örat och ut genom det andra.

Nedan är bibelverser som handlar om att bli född på nytt och få evigt liv.
Det finns många sidor på denna sajt som förklarar hur man blir frälst.

 

Jesus: Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Romarbrevet 10:9,10

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Uppenbarelseboken 3:20

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 1 Johannesbrevet 1:9

Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. 
1 Johannesbrevet 4:9

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Romarbrevet 3:23,24

Jesus: Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig har evigt liv. Johannes 6:47

Jesus: Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör. Johannes 11:25

Jesus: Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig.  
Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 
Johannes 10:27,28

Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre. Romarbrevet 6:23

Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. Romarbrevet 8:11

Vi vet att han som uppväckte Herren Jesus skall uppväcka oss tillsammans med Jesus och låta oss träda fram tillsammans med er. 
2 Korinthierbrevet 4:14

Den som tror på Guds Son har vittnesbördet inom sig. Den som inte tror på Gud gör honom till en lögnare, eftersom han inte tror på vittnesbördet som Gud har givit om sin Son.
Och detta är vittnesbördet: Gud har skänkt oss evigt liv, och det livet är i hans Son. Den som har Sonen har livet. 
Den som inte har Guds Son har inte livet. Detta skriver jag till er för att ni skall veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn. Och detta är den tillit vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss. 
1 Johannesbrevet 5:10-14

Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. 
Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse. Jesaja 55:6,7

Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. 
I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder. 
Kolosserbrevet 1:13,14

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Romarbrevet 5:6

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder. Efesierbrevet 1:7

Han som älskar oss och har friköpt oss från våra synder med sitt blod. Uppenbarelseboken 1:5

Jag drömde att jag dök och såg ett ljus på botten av havet, där såg jag en bok med guldkanter...

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

  

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0