Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Var Jesus snickare eller var det Josef som arbetade med det?

Hej har en liten fråga om vad Jesus arbetade med. Jag har hört att han var snickare men min Fru säger att det var Josef som arbetade med det. Vilket är det riktiga svaret?    Mvh Jörgen


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 


Jesus från Nasaret
När Jesus i 30-års-åldern börjat vandra omkring och predika om Guds rike, bota sjuka och göra många underverk, så kom han vid ett tillfälle till sin hemstad Nasaret, där han växt upp.

I evangelium, där vi kan läsa denna berättelse, står det att folket i Nasaret kallade Josef ”snickaren”.  
Jesus kallade de ”snickarens son”.

Folket i Nasaret kände säkerligen till vad Josef och Jesus arbetade med, så därför kan vi anta att detta stämmer och att både du och din fru har rätt!

Människorna i Nasaret vägar att tro:
Han kom till sin hemstad och undervisade dem i deras synagoga, och de blev mycket förvånade och sade: "Varifrån har han fått denna vishet och dessa kraftgärningar?
Är det inte snickarens son? Heter inte hans mor Maria och hans bröder Jakob och Josef och Simon och Judas? Matteus 13:54,55

Han gick därifrån och kom till sin hemstad, och hans lärjungar följde honom.
När det blev sabbat undervisade han i synagogan. Många som hörde honom häpnade och frågade: "Var får han detta ifrån, och vad är det för visdom han har fått, så att han kan göra sådana mäktiga gärningar med sina händer?
Är det inte snickaren, Marias son och bror till Jakob och Joses och Judas och Simon? Bor inte hans systrar här hos oss?" Och de tog anstöt av honom.
Men Jesus sade till dem: "En profet föraktas alltid i sin hemstad, bland sina släktingar och i sin egen familj."
Och han kunde inte göra någon kraftgärning där. Bara några få sjuka botade han genom att lägga händerna på dem.
Och han förundrade sig över deras otro. Markus 6:1-6

Läs mer: »Jag undrar vem Jesus är. Han är Guds Son det vet jag. Men vem är Han som person?

»Jag vill veta allt om Jesu liv och barndom….

Jag är inte född på nytt men har känt närvaron av Gud några gånger. Vad ska jag göra för att komma vidare?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

  

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0