Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Hur ser man på syndare inom kristen tro?

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

”Sackeus, skynda dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ditt hus.”Lukas 19:5


Vilsegångna får
Med kärlek, medkänsla och barmhärtighet. 
När Jesus vandrade på jorden ömkade han sig över människorna som var som vilsegångna får.

När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde. Matteus 9:36

Jesus visade ofattbart stor kärlek till alla syndare när han dog och uppstod för oss alla. 
När man möter Jesus till frälsning möter man Jesu kärlek och får del av den.

Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. Efesierbrevet 3:18,19

Nöd för människor
När man blivit frälst/kristen får man ett nytt sinnelag. Man får nöd för sina medmänniskor och längtar efter att alla skulle möta Jesus till frälsning.

Alla publikaner och syndare höll sig nära intill Jesus för att höra honom.

Men fariseerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt och sade: "Den mannen tar emot syndare och äter tillsammans med dem."

Då berättade han denna liknelse för dem:
"Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det?

Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar.

När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat.

Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig – inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver. Lukas 15:1-7

Syndare frälsta av nåd
Det står i Bibeln att alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud (Romarbrevet 3:23). 
Den som inte mött Jesus men lever skötsamt och ordentligt har inget företräde framför den som misslyckats på olika sätt i sitt liv. 
Det är bara genom tron på Jesus man kan bli frälst.

Man blir frälst av nåd så ingen kristen har något att berömma sig av.
Alla är syndare frälsta av nåd. Allt är Guds verk.

Läs mer om synen på syndare:
»
Gör Gud skillnad på människor? Hur ska vi behandla dem som inte tror och hur ska vi handla då medmänniskor hamnar i nödsituationer?

Herren är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen. Psaltaren 25:8

När Jesus sedan var gäst i hans hem, kom många publikaner och syndare och låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar.
Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: "Varför äter er mästare med publikaner och syndare?"
Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." 
Matteus 9:10-13

Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. Romarbrevet 5:8

Läs även Lukas 18:9-14.

Vilka är de första grunderna för Guds barn? 

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

  

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0