Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Jag vet inte om mina föräldrar kommer acceptera att jag vill börja i en församling….

Hejsan, Jag är inte uppväxt i en kristen familj så mina föräldrar har fortfarande svårt att inse att jag är troende nu (frälst sen i somras).

Jag känner mig väldigt ensam i att vara troende eftersom jag inte är konfirmerad som mina jämnåriga kamrater. Jag känner att det är svårt att gå till kyrkan för gudstjänster för att jag är 'ny' och kanske inte är välkommen (är dessutom en väldigt blyg person som har svårt med nya situationer).

Jag vet inte om mina föräldrar kommer acceptera att jag vill börja i en församling eller något liknande heller, så jag undrar helt enkelt hur jag ska gå till väga med framför allt mina föräldrar för det känns som att dom är i vägen. Jag mår dåligt över detta och jag undrar om jag gör Gud besviken genom att inte våga gå till kyrkan? Jag vill ju komma honom närmare.

Tack på förhand

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Du är inte alls ensam i din situation. De flesta som blir frälsta blir det i sin ungdom, de flesta kommer inte från troende hem. Det blir då så klart en ”krock” hemma, när man kommer hem och berättar att man blivit frälst!

När föräldrarna inte lärt känna Jesus är det svårt för dem att veta vad de ska tro. Frälsningen kan inte förstås av dem som inte upplevt den. Det måste man inse. Man kan inte fordra av dem att de ska förstå. Däremot så kan du kräva att de ska respektera din tro! Om du böjer dig under det du tror är deras vilja (att du inte går med i en församling) så lär de aldrig komma till tro!

Du måste nu visa klart för dina föräldrar vad som är viktigast i ditt liv. Jesus måste få vara nummer ett. 
Visa dina föräldrar att du älskar Jesus. Så kommer de också en dag kanske att inse vad de gått miste om i sina liv och vilja omvända sig!

Det är mycket viktigt med kristen gemenskap när man blivit frälst. Det är ett skydd för tron. Du behöver naturligtvis få bibelundervisning, lyssna till predikningar, be tillsammans med andra kristna och växa i tron.

Läs mer:  
»
Vilka är de första grunderna för Guds barn? 
»Vad ska jag göra för att mina föräldrar ska börja tro?

Jesus: Ingen lämnar hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar för min och evangeliets skull utan att få hundrafalt igen. Här i världen får de hus, bröder, systrar, mödrar, barn och åkrar, mitt under förföljelser, och i den kommande tidsåldern evigt liv. Markus 10:29,3

Jesus: Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt? Och inte en enda faller till marken utan er Faders vilja. På er är till och med alla hårstrån räknade.
Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar.
Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen.
Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen. Matteus 10:29-33

Efter predikan i kyrkan går alla hem. Jag är blyg, saknar kristna vänner. Hur träffar man kristna, hur umgås de? 

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

  

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0