Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 







Efter predikan i kyrkan går alla hem. Jag är blyg, saknar kristna vänner. Hur träffar man kristna, hur umgås de? 

Jag känner mig vilsen, missförstådd av alla. 
Är kristen men saknar kristna vänner. 
Har aldrig varit med i en församling. Hur träffar man kristna, hur umgås de? Jag har gått till kyrkan men efter predikan går alla hem. 
Jag är blyg och vet inte vad jag ska säga.


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Våga ta kontakt
Alla är nya i början. Många är blyga. Ibland vill de som är med i en församling inte tränga sig på när nya kommer dit. Man vill att människor ska kunna känna sig fria att komma och gå som de vill om de är sökare och inte riktigt har klart för sig än vilken församling de vill tillhöra.
Det står ju skrivet:

Oroa inte kärleken, stör den inte, förrän den själv vill. Höga Visan 2:7

Du får försöka kontakta en eller två och göra klart att du vill ha gemenskap! Du kanske kan fråga om det är något du kan hjälpa till med. Du kan också tala med pastorn och säga som det är, att du är blyg men vill ha hjälp att komma vidare och få kristna vänner osv.

Sök gemenskap med levande kristna
Som troende är det ju inte vanlig föreningsgemenskap du ska söka, utan en gemenskap på grund av en levande tro på Jesus som går djupare än vanlig mänsklig gemenskap. 
Det får inte bara vara tungans bekännelse.

Därför är det viktigast att du blir med i en församling där Anden verkar. Då finns det levande kristna som älskar Jesus. De är vanligen ivriga att dela med sig av sin tro och hjälpa varandra framåt på olika sätt. Man ber med och för varandra och uppmuntrar varandra i tron. Man låter Jesus och Guds Ord vara i centrum.


Att lyssna till predikan, läsa Bibeln tillsammans eller evangelisera är förstås sådant man brukar göra i en kristen gemenskap. Man kan göra annat också, men man har alltid som målsättning att bygga upp varandra i tron.

Syskon i Herren
När vi låter Jesus vara viktigast i våra liv och tror på bönens oerhörda makt blir det en gemenskap i Anden med andra frälsta. Olika murar som människor ofta sätter upp på grund av ålder, bakgrund m.m. försvinner. Alla frälsta får plats i gemenskapen
Man är syskon i Herren.

Bibeln säger att vi ska leva efter Anden,
inte efter köttet (Romarbrevet 8:13-16). Paulus skrev att han inte kände någon "efter köttet" längre, eller som det står i en nyare översättning, på ett "ytligt sätt".

Herren vill leda dig steg för steg in i sin plan med ditt liv där du går bedjande fram. Sök Jesus av hela ditt hjärta – låt Honom alltid vara viktigast. Så växer du i tron och blir mer och mer frimodig.

Liknande fråga: »Spelar det roll vilken församling man är med i?  se fler länkar längre ner

Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. 2 Korinthierbrevet 5:16

Ni kan inte tro på vår Herre Jesus Kristus, den förhärligade, och på samma gång göra skillnad på människor. Jakobsbrevet 2:1

Jesus: Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Matteus 6:33

Klä er därför som Guds utvalda, heliga och älskade, i innerlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod.
Ha fördrag med varandra och förlåt varandra, om någon har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit er skall ni förlåta varandra.
Över allt detta skall ni klä er i kärleken, som binder samman till en fullkomlig enhet.
Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid som ni blev kallade till i en enda kropp, och var tacksamma.
Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung med tacksamhet Guds lov i era hjärtan.
Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud, Fadern, genom honom. Kolosserbrevet 3:11-17

Mer om gemenskapen mellan troende:

»Vad är egentligen pånyttfödelse?

»Varför ber kristna?

»Förhållande till andra samfund och religioner, samhällsfrågor

»Spelar det roll vilken församling man är med i?

»Har ni något bra råd att ge familjer som kommit utanför alla på orten befintliga församlingar?

»Hur var den första tiden efter Jesu död? Hur drogs människor till kristendomen?

  Hur ska man förstå att Gud har sin vilja för oss, men samtidigt har vi fått löftet att vi kan be i Jesu namn om vad som helst och få det?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

  

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0