Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Hur kan det vara tillåtet att så många präster röker?

Hej. Jag tackar för en mycket bra sida med intelligenta svar. Jag har en fråga och det är gällande rökning. Man ska ju avstå från droger om man tror på Gud, men det finns så många präster som röker och jag undrar hur det kan vara tillåtet? Räknas inte tobak som en slags drog? Man ska väl ta hand om kroppen man fått av Gud, eller hur är det? Tacksam för ett svar /vil

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

Vår kropp är den helige Andes tempel. För att kunna sluta röka måste man fatta ett beslut själv. Den som gör det med Jesus för ögonen blir rikligen belönad och får en större en större tro, frid och glädje.

Rökningen är ett begär som man är slav under. Men Jesus vill hjälpa och göra oss fria. En del som bestämt sig för att sluta röka har fått uppleva att Herren löst dem från rökningen genom sin Ande.
Lyssna:
»
Syster befriad från rökning vittnar.  Upplevde Guds kraft.  3.53 min.

Om man är i ett sammanhang där Guds kraft ständigt befriar människor så är det förstås lättare att bli kvitt rökningen.

Om man inte ser Jesus uträtta så mycket tecken och under och det i stället är människomeningar som fått bli viktigare än tro och helig Ande, så har man som präst inte lättare att bli kvitt rökningen än andra människor. Men man har förstås som präst ett större ansvar att söka bli fri. Det kan ju vara så att en del människor hindras att söka bli kvitt rökningen när de ser att prästen röker.

Även om man är frälst och har fått uppleva Guds kraft så kan det vara så att man själv måste kämpa mot nikotinbegäret en tid.

När man väl blivit fri så är det en styrka och välsignelse att känna att man höll ut i kampen. Och man kanske också bättre kan sätta sig in i andra människors situation när de är inne i en kamp mot någon begärelse.

Läs mer om rökning:
»
Är rökning ett bevis på att man inte är frälst?

Då nu Kristus har lidit till kroppen, skall också ni beväpna er med samma sinne. Ty den som får lida till kroppen har slutat synda, så att han den tid som är kvar inte längre lever efter människors begär utan efter Guds vilja. 
1 Petrusbrevet 4:1,2

Är det rimligt att bli "vuxendöpt" vid 8 års ålder?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0