Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Är det rimligt att bli "vuxendöpt" vid 8 års ålder?

När jag var 8 år blev jag "vuxendöpt" och fick då mina "synder" förlåtna. Är detta rimligt? Det var på 70-talet. Förekommer det nu?

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Mognadsgraden hos barn varierar mycket. Men vanligen förstår en 8-åring att skilja mellan gott och ont, har lärt sig att själv ta beslut, kan göra självständiga bedömningar och ta ansvar. 
En 8-åring kan styras av inre övertygelse i sitt handlande, visa medkänsla, engagera sig för att hjälpa andra osv.

Skulle inte en 8-åring kunna lämna sitt hjärta och liv åt Jesus när hon undervisas om honom? Naturligtvis kan det ske. Pånyttfödelse och frälsning är inte ett verk av människor utan något övernaturligt. Det handlar om tro och uppenbarelse genom den helige Ande.

Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. 
Johannes 1:12,13

Ett barn kan bli överbevisat genom den helige Ande om behovet av frälsning när det lyssnar till evangelium om Jesus Kristus, likaväl som en vuxen kan bli det. 
Ett barn kan omvända sig och ta ett beslut om att låta Jesus bli Herre. 
Ett barn kan ta emot Jesus som sin personlige Frälsare och uppleva syndernas förlåtelse och frid med Gud likaväl som en vuxen. 
Vi får alla samma trons ande utgjuten över oss när vi överlåter oss, både barn och vuxna.

Jag har sett många barn i olika åldrar bli hänförda och förkrossade över Jesu kärlek. De har tagit sin tro och överlåtelse på största allvar och har visat att de är beredda att betala det pris det kostar följa Jesus.

Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består. 1 Petrusbrevet 1:23

Hur mycket ett barn kan förstå är väldigt individuellt och man måste ge dem god tid att utvecklas tills de själva kan ta viktiga beslut på egen hand. 
Om barnen växer upp i en kristen familj och lärt sig tro redan från sina tidigaste år så är det viktigt att de själva får mogna fram till ett beslut om dopet. 
Det måste vara barnets egen personliga tro och övertygelse som ligger till grund för dopet.

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Romarbrevet 10:9,10

Läs mer: »Dop och nattvard

»Får man tro genom dopet? En bönegrupps frågor om tro och dop

Var har ni hämtat citatet "Bibeln är som en spegel"?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0