Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

Hur kan man veta att det är den heliga andes närvaro?

Hej! Jag är en svenskkyrklig/luthersk kristen med ett evangeliskt nit och en dragning och hemvist i den karismatiska rörelsen. Ibland möter jag frågan om hur man kan veta att det är den heliga andes närvaro som präglar en kristen samling/gudstjänst/möte och inte "bara masspsykos"? Hur ska jag tänka kring den frågan, och bemöta den i min omgivning?
Tacksam för ett konkret svar! Allt Guds goda! Anna

När den helige Ande är mäktigt verksam uträttar den sådant vi inte bestämt i förväg. 

En sådan tillit har vi till Gud genom Kristus, inte så att vi av oss själva skulle kunna tänka ut något på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. 
2 Korinthierbrevet 3:4,5

När den helige Ande verkar är det en atmosfär av tro och det kan vara mycket stillsamt så att man kan höra en knappnål falla. Men det kan lika gärna vara mycket liv, rörelse och spontanitet. Den helige Ande verkar på många sätt.

Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 2 Korinthierbrevet 3:17

Vi måste ge den helige Ande plats och utrymme att leda gudstjänsten eller samlingen. Vi ska förvänta oss något av Herren. När denna förväntan präglar gudstjänsten möter Gud ofta människor genom den helige Ande.

Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. Efesierbrevet 6:19

När den helige Ande verkar är Jesus i centrum och människor får blicken på Honom. Människors bördor lyfts av. I stället för bundenhet och sorg blir det sann glädje och frihet i Anden. Det blir en glädje som går på djupet hos människan och ofta är det en förlossande glädje. Det kan bli glädjetårar och det finns en gripenhet över vad Gud gör i människors liv.

Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.
Johannes 8:36

Läs om Guds Ords betydelse i detta sammanhang: »Jag skulle vilja veta vad Bibeln har för roll i församlingarna?

Kom min mamma till himlen? Hur ska jag tänka?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0