Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Pingströrelsen, dans, missionsrörelsen, 
Jehovas Vittnen 

Hej! Jag har några frågor som jag skulle vara väldigt glad om jag fick svar på, (har frågat på andra frågeställen om kristen tro men aldrig fått svar)

1. Hur ställer sig pingströrelsen till dans? (jag har hört att de inte utövar dans) Vad står det i bibeln om dans?

2. Vad är det för skillnad i mellan: Pingstkyrkan och Missionskyrkan samt Jehovas vittnen? (de största skillnaderna)

Om ni inte vill publicera frågorna på hemsidan så kan ni väl i alla fall svara mej genom att maila tillbaka. 
MVH Richard


Dans
För att få svar angående pingströrelsens syn på dans, så är det bäst om Du vänder Dig till dem med denna fråga.

I Gamla Testamentet står det om hur folket dansade i glädje tillsammans inför Guds ansikte vid speciella högtidsstunder, även enskilda personer dansade i hänförelse inför Guds ansikte. Det var ett naturligt sätt att visa glädje i den tidens religiösa kultur.

Men det står också:
"Bli inte heller avgudadyrkare som en del av dem. Det står ju skrivet: Folket satte sig ner för att äta och dricka och steg upp för att dansa." 1 Kor. 10:7

Nuförtiden dansas det mycket kring vår tids avgudar, och avgudadyrkan går naturligtvis inte att förena med en sund levande tro.

Gud har i sitt ord gett löfte om att hans Ande skall utgjutas i de sista dagarna. När Guds Ande utgjuts på ett mäktigt sätt inträffar ibland lite oförutsedda saker.
Jag har vid förbönen sett den helige Ande komma över äldre, sansade, gudfruktiga damer som inte kunnat hejda sin hänförelse och glädje i Gud, utan de har riktigt dansat runt i Andens kraft.
Det har hänt att dansen blivit så glad och livlig att även de största tvivlarna har blivit smittade av den spontana glädjen och fått ett möte med Gud.

När en person genom Guds Andes ingripande blir kvitt tunga bördor, kan det resultera i livligt skratt - eller kanske glädjetårar - eller kanske dans. Eller så sker det helt stilla.
Vi bestämmer inte HUR den helige Ande skall verka - det gör Herren - och det går inte att förutsäga hur människor reagerar när Guds Ande vidrör dem.


Pingströrelsen och Missionsförbundet
De största skillnaderna mellan Pingströrelsen och Missionsförbundet är att Pingströrelsen betonar den helige Ande mer (åtminstone var det så förr) de har inte heller s.k. barndop utan endast troendedop medan Missionskyrkan praktiserar både barndop och vuxendop.
Läs mer: »
Vad det är för skillnader på olika kyrkor?

Jehovas vittnen
Jehovas vittnen har en gärningslära, det är inte någon evangelisk lära över huvud taget. De lär ut att under och tecken tillhör det förgångna, och mycket annat som direkt motsäger Bibeln.
Det är en grov villfarelse som tyvärr drar med sig många godtrogna, välmenande människor in i en gudsfientlig lära som ofta leder till att de hädar den helige Ande. Läs mer:
»Varför har Jehovas vittnen en egen bibeltolkning?

Mvh Veli Sergei.

Hur är det möjligt att Gud finns??!
 
Upp igen
       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0