Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 
Ateist undrar: Gör Gud skillnad på människor? Vad anser pastorn om icke-kristna?

Hej,

Jag är en djupt icketroende ateist som på någon outgrundlig anledning hamnade på eran hemsida. (Kan så vara pga av mitt intresse av just religion.) 
Hittade då eran "Fråga pastorn" och då detta fick mig att fundera en del så undrar jag över framförallt 2 saker.

Dom här tjejerna som frågade över kvinnosynen i bibeln? Och då får givetvis en massa "citat" ifrån bibeln som svar.

MEN det som får mig att verkligen att fundera är en del av svaret från eran pastor.

"Jesus gjorde inte skillnad på människor. Han bröt mot sin samtids sociala regler och raserade barriärer då han talade med och umgicks med alla slags människor oberoende av religion, kön, folkslag, politisk bakgrund, yrke, ställning i samhället osv. Han talade med de föraktade tullindrivarna, med prostituerade, med politiska agitatorer osv. Ingenting fick hindra honom från att hjälpa människor och möta deras behov."

Men i bibeln finns det säker ett tusental "citat" där man just gör skillnad på människor och just pga religion, kön och folkslag. Frågan som blir, kan man "sålla" hur man vill från bibeln? Dvs kan man välja och vraka? Och om inte, vad är sant och vad är inte?

Det andra jag undrar över en fråga som du aldrig svarar på. Frågan lyder "Varför blev du kristen och vad anser du om personer som inte är kristna? Första delen av frågan svarar du på men aldrig den andra.
Jag är betydligt mer intresserad av, "och vad anser du om personer som inte är kristna"?

Mvh, Christer (Ja, jag ser ironin i mitt namn...)

Nej, man kan inte sålla hur man vill i Bibeln. Man måste se till hela Guds Ord.

Läs: Är alla delar av Bibeln lika bra eller heliga? Hur ska man läsa Bibeln?

Det finns ingen orätt hos Gud, han är fullkomligt rättvis.
Gud har ända från början haft en frälsningsplan för mänskligheten. Under Gamla testamentets tid var judarna Guds utvalda folk som han välsignade och tog sig an på ett speciellt sätt. Det här förklaras ingående på den här hemsidan.

Profeterna i Gamla testamentet profeterade om ett nytt förbund och om Jesus som skulle komma.

Alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud. Och rättfärdiggörelse och frälsning genom tro på Jesus Kristus gäller för alla människor oavsett bakgrund och folkslag. Det görs ingen skillnad.

Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Gal 3:28

Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Rom 10:12

Och ni herrar, handla på samma sätt mot era slavar och upphör med att hota. Ni vet att de har samme Herre i himlen som ni, och han gör inte skillnad på människor. Efesierbrevet 6:9

Guds kärlek riktar sig lika mycket till alla människor. 
Det handlar inte om kön, folkslag, religion, fattig, rik, sjuk eller frisk osv.

Vi får inte göra skillnad på människor. Varje människa är dyrbar i Guds ögon. Den som gör skillnad på människor begår synd!

Ni kan inte tro på vår Herre Jesus Kristus, den förhärligade, och på samma gång göra skillnad på människor. Om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare. Jak. 2:1&:9

Den som gör orätt skall få igen den orätt han har gjort, utan anseende till personen. Kolosserbrevet 3:25

Då började Petrus tala: "Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor, utan tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt....Apg 10:34,35

Vi som inte förut var Guds folk får nu kallas Guds folk (1 Petrusbrevet 2:10).

Så frågar du vad jag anser om dem som inte är kristna. Är man inte kristen har man för det mesta svårt att förstå sig på kristna. Så var det också för mig en gång i tiden. Och eftersom jag själv varit tvivlare och icke-kristen så kan jag förstå dem som inte tror.

På sidan du nämner svarade jag att jag fylldes av väldig kärlek till människor när jag blev kristen. Jag ber för för icke-troende jag möter för jag längtar efter att de ska lära känna Jesus, den gode Herden. Jag tar gärna tillfällena i akt att försöka förmedla evangelium – det glada budskapet – som gäller lika för alla. Jag ber också för dig och säkert är det många som ber för dig nu när de läst ditt mail här.

Läs tidigare svar
»Gör Gud skillnad på människor? Hur skall vi behandla dem som inte tror och hur skall vi handla då medmänniskor hamnar i nödsituationer?

»Människans värde - Är någon mer värd än någon annan?

Lyssna på predikan:Det finns tro, hopp och kärlek. Störst bland dem är kärleken.

Varför pratar Gud inte med mig?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0