Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

VEM HAR SKAPAT DJÄVULEN?

Jag undrar vem som har skapat djävulen? Eftersom Gud har skapat allt har han då skapat djävulen? Det sägs att satan är en fallen ängel men änglar har väl ingen fri vilja? Varför hade då Gud skapat en ängel som gjorde uppror? Om en ängel gör uppror mot Gud så har den väl en fri vilja, men är inte änglarna guds tjänare?
Hälsningar lisa.

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Högmod orsaken till fallet
Vi människor har fått en fri vilja och väljer vi Guds väg blir vi Guds tjänare. Hur skulle Gud kunna veta vem som älskar honom, om vi inte hade en fri vilja?
Varför skulle inte en ängel, skapad av Gud med en fri vilja, kunna vara Guds tjänare? Gud skapade en ljusets ängel - en god ängel. Och uppenbarligen med en fri vilja.
Men ängeln blev högmodig och gjorde uppror mot Gud och föll därmed bort från sanningen.
Det var med ängeln som det var med de första människorna - olydnad och uppror mot Gud ledde till syndafallet.

Det står också i Guds ord att den fallna ängeln som blev Guds fiende, d.v.s. Satan, drog med sig andra änglar som också syndade. Så visst var änglarna Guds tjänare från början, men de förlorade denna ställning genom att välja fel.


Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. Jud. 6 (Folkbibeln)

Ty Gud skonade inte de änglar som hade syndat utan kastade dem i avgrunden och överlämnade dem åt mörker och kedjor, för att de skulle hållas i förvar till domen. 2 Petr.  2:4 (Folkbibeln)

Läs gärna också i Jes. 14:12-15 (änglar kallas ibland stjärnor i Bibeln) och Upp. 12:7-9.

Mvh Veli Sergei.

Se också: Hur kunde en ängel byta sida när den var skapad god? Vem är Lucifer? M.fl. frågor..>>

Hur tolkar man breven till de sju
församlingarna i Uppenbarelseboken?


Upp igen      <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0