Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

MUSIK, SMINK OCH MODEKLÄDER

Råkade komma in på eran sida, och då tänkte jag fråga vad ni tycker om kristna människor som lyssnar på musik och sminkar sig? Är det rätt?
Jag är en kristen tjej och i min församling så har jätte många börjat sminka sig och lyssna på musik.
Vad anser bibeln om smink och modekläder?   /c.

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Varken lyssnandet till musik eller smink behöver vara ett hinder för en levande tro.
Om Du med musik menar den sortens musik som leder till idoldyrkan i världsliga sammanhang, så finns det anledning till oro.

Ibland sminkar sig kvinnor (numera även män) så de ser skräckinjagande ut, det är ju inte precis att ära Gud.

Det är inget fel i att klä sig snyggt och modernt.
Man är inte en bättre kristen om man har kläder från 1800-talet på sig.
Man bör dock inte klä sig utmanande, så att man väcker uppseende.


Bryt icke för mats skull ned Guds verk. Väl är allting rent, men om ätandet för någon är en stötesten, så bliver det för den människan till ondo; du gör väl i att avhålla dig från att äta kött och dricka vin och från annat som för din broder bliver en stötesten.
Den tro du har må du hava för dig själv inför Gud. Salig är den som icke måste döma sig själv, när det gäller något som han har prövat vara rätt.
Men om någon hyser betänklighet och likväl äter, då är han dömd, eftersom det icke sker av tro. Ty allt som icke sker av tro, det är synd. Rom. 14:20-23  (Folkbibeln)

Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Jak. 1:5 (Folkbibeln)

Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande.
Det är mycket dyrbart i Guds ögon. Så prydde sig också förr de heliga kvinnor som satte sitt hopp till Gud. 1 Petr. 3:3-5  (Folkbibeln)

Visst kan man ha guldsmycken t.ex., men den inre skönheten är viktigare.

Älska inte världen, inte heller det som är i världen.
Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.
Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen.
Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet. 
1 Joh. 2:15-17  (Folkbibeln)

Mvh Veli Sergei.

Läs mer om musik: »Vad måste man offra när man väljer att gå Jesu väg?

Om kläder: »Frågor om kvinnans roll och klädsel

Vem har skapat djävulen...m.m.

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0