Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

 

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

KVINNANS ROLL OCH KLÄDSEL

Tjenare !!!
Jag heter Melker och bor på landet utanför Katrineholm och jag har länge undrat över...

...I N.T. står det att kvinnan inte får undervisa i församlingen, "måste" ha slöja när om är i kyrkan, hon "måste" ha uppsatt hår, osv.. När jag läser det undrar jag hur det egentligen är??? Är det synd om en kvinna kommer inför Gud utan slöja (osv.), eller menar Paulus eller vem det nu var som skrev det något annat???? Jag tycker dessa krav verkar lite konstiga, man ska väl inte behöva gömma sig för den som är skapare till en själv och allt annat????

Tack på förhand !!!!              /Melker

Paulus säger:

Eftersom jag är fri och oberoende av alla, har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler. För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar.
För dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under lagen.
För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan lever i Kristi lag.
För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga.
För alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några.
Allt gör jag för evangeliets skull, för att jag själv skall få del av det. 1 Kor. 9:19

Vidare säger Paulus:

Väck inte anstöt vare sig hos judar eller greker eller i Guds församling.
Själv försöker jag i allt foga mig efter alla och söker inte mitt eget bästa utan de mångas, att de skall bli frälsta.
Följ mitt exempel liksom jag följer Kristi exempel. 
1 Kor.  10:32 - 11:1


Inte vår uppgift att följa gammal klädstil eller skapa en ny
Människor klär sig på olika sätt i olika kulturer. Ursprungsbefolkningarna  har sina traditionella kläder. Där den västerländska klädstilen dominerar klär sig folk på ett annat sätt, osv. Vår uppgift är inte att följa en gammal klädstil eller att skapa en ny klädstil. 
Predikans mål är att människor skall bli frälsta.

I den judiska kulturen ansågs det anstötligt om en kvinna uppträdde utan att ha sitt huvud täckt. Man bar slöjor av olika slag, dock inte ansiktsslöjor.

Det handlar om att klä sig lämpligt i den kultur man lever i, det gäller både män och kvinnor. Var och en förstår att man bör undvika en vulgär klädsel som väcker orena tankar. En bild säger mer än tusen ord och kläder är som ord som meddelar oss något om personen.

Vad gäller kvinnans ställning, kvinnor som undervisar osv. så har jag svarat på det tidigare: 

»
Om kvinnosyn och jämlikhet

»Hur är kvinnorollen? Har de samma rätt som männen?

Läs mer: 
»
Vad tycker ni om kristna människor som lyssnar på musik och sminkar sig? Om modekläder…..

»Skall en kvinna ha huvudet täckt då hon ber eller profeterar?

Mvh Veli Sergei.

Vem är djävulen? 
Var finns hans rike?

Upp igen         <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0