Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur ser Gud på ISIS ondska? Kan man förgöra ondska med kärlek? 

Jag funderade lite på det här med kärleken och att visa den även för syndarna och för de som inte är goda. Hur rent konkret går detta till med riktig djup ondska? 

Jag tänker på den helige andens budskap att vi ska bort och ta avstånd ifrån det onda, och samtidigt visa kärlek för det onda, vi ska förgöra det onda men samtidigt ta avstånd och fly eller försöka undvika det onda. 

För att ta någonting relaterat till nuvarande händelser i världen kan vi ta Isis och deras extremt onda handlingar. Hur ser den heliga anden på denna otroligt grymma ondska? 
Hur går detta till rent konkret att förgöra denna ondska enbart utifrån kärlek, eller anser den helige anden att det är ok att förgöra denna extrema typ av ondska med fysiska medel? 

Skulle alla visa kärlek och förståelse för denna brutala ondskan så skulle ju hela jorden med all kärlek att gå under och kvar skulle bara denna ondskans krafter finnas? Eller tänker jag fel?

Mvh Erik

Vi ska inte böja oss för ondska i någon form utan starkt stå emot den.
I och med att vi står emot ondskan och inte ger vika en tum kan vi uppfyllas av Guds Ande och uppleva kärlek. Vi uppfylls inte av hat eller hämndbegär gentemot människor som gör det onda mot oss. Så fungerar den helige Ande när vi öppnar oss för densamma.

Den helige Ande överskyler inte ondskan. Guds kärlek är inte ljum eller "lealös" så att Gud skulle se mellan fingrarna på synden och ondskan.

Gud är helig och Han vredgas över orättfärdighet och ondska. Vi har en tendens att ibland glömma bort den beskrivningen av Gud i Bibeln i allt vårt prat om att Gud är kärleken.

Vi känner djup vrede, sorg och avsky över de fega terrordåd som de här al-Qaida-separatisterna uträttar. Vi uppfylls av gränslöst medlidande med alla offer för terrorgruppen och håller dem under bön så att de får all tänkbar hjälp.

Många som har försökt göra något åt den stora nöden hos dem som fördrivits från sina hem på grund av IS, är kristna från väst. Vi har fått rapporter om att många muslimer i de här områdena som fått uppleva hjälp och vänlighet av kristna i dessa svåra tider nu är väldigt öppna för evangeliet. Låt oss be att många vänder sig till Jesus och blir frälsta.

Det är en kraftig villfarelse som vilar över terrorgruppen IS. Anhängarnas sinnen och förstånd är förmörkade av djävulen på ett groteskt  sätt och de är på väg till helvetet, men de försöker ofattbart nog inbilla sig att de tjänar Gud. 

Vi kan bara be för anhängarna till denna ondskefulla organisation att Gud tar bort hatet ur deras hjärtan och att Gud för dem till ånger och bättring.

Hälsningar Brobyggarna.

Jag läste på hemsidan och gjorde som du skrev och det fungerade...

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0