Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

Jag har en kristen flickvän, men har själv inte tron. 
Hur ska jag göra för att få tro?

Mailet är nedkortat:

Jag har en kristen flickvän men är själv inte kristen. Vi har växt upp tillsammans som barndomsvänner. Vi är nyförlovade nu. Men efter förlovningen har hon börjat tvivla på om jag räcker till och om hon räcker till. Hon berättade att hennes kristna tro är en stor grej och att det kanske kommer bli jobbigare än hon trott att jag inte delar hennes starka tro.

Jag är absolut beredd att bli kristen. Men jag kan inte bara säga att jag är det för att få en brud.

Jag tror det finns en andlighet, om det är en Gud eller inte, who knows? Jag är övertygad om att vårat liv inte är slut här på jorden. Jag tror t.o.m. att det finns en himmel för de döda.

Men jag är inte övertygad om att Jesus var en frälsare och att han dog för våra synder, jag är inte övertygad om att det finns en Gud. Jag vill vara det, men är det icke.

Jag behöver råd. Vad kan jag göra för att få till det här? Vad kan jag göra för att bli övertygad? Jag har hört mina kristna vänner prata om att det är ett beslut man tar.

Jag har målat upp en klar bild av min framtid som jag tänker göra allt för att nå, jag sköter och uppnår det jag vill oftast på egen hand. Men det här ämnet vet jag inte hur jag ska gå till väga.

Tack för att du har tagit dig tid och läsa. Hoppas höra av dig snart.

Bibelns löfte är att den som söker Gud finner Honom. 
Gud kan inte ljuga.

Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Jeremia 29:13

Tänk om Gud existerar och Bibeln är sanning och du går miste om detta som är ditt livs viktigaste fråga? Ta denna fråga på yttersta allvar. 

Det handlar inte bara om ditt förhållande till din flickvän. Jesus söker dig personligen och vill att du ska bli frälst för din egen skull. Han vill att du ska bli ett Guds barn och få visshet om att du går till himlen när detta jordeliv tar slut. 

Han offrade sitt eget liv och tog på sig din synd för att du skulle få komma till Gud. Det enda du behöver göra är att besluta dig för att tro på Jesus.

Herren är nära alla som åkallar honom, alla dem som åkallar honom i sanning. Psaltaren 145:18

Det fantastiska är att vi inte behöver förstå så mycket och vi kan vara tvivlande, men allt förändras när vi söker Gud uppriktigt.  Ateister blir frälsta! Gud kommer oss till mötes på halva vägen när vi söker Honom. 

När vi tar steget i tro och säger att vi vill tillhöra Jesus så  ger Han oss en visshet om att Han finns, det är inte bara något vi tror eller hoppas. Det kallas frälsningsvisshet.

Närma er Gud, så skall han närma sig er. Jakobsbrevet 4:8

Tron kommer av predikan står det i Romarbrevet. Ta fasta på detta. Lyssna på predikningar där du vet att det finns människor med en levande tro på Jesus. Förrän du anar det kan levande tro ha fötts i ditt hjärta! 

Som dina vänner sagt är det ett beslut man tar. Man tar ett steg i tro, du kan läsa om det t.ex. i en fråga som besvarats strax före denna:
»Plötsligt blev det kristallklart varför Jesus offrade sig och led för vår skull. Efter det kan jag inte tänka på Honom utan att gråta. Vad hände?

Man ska vända om från ett gudsfrånvänt sätt att leva och bestämmer sig för att leva för Gud i stället. Sedan växer tron när man går in för Jesus. Det är en helt ny värld som öppnar sig med underbara möjligheter.

Predikningar finns att lyssna på och läsa på denna hemsida.
Det finns även en sida med vittnesbörd som inspirerar till tro.
Likaså en film om evangelisation där du uppmanas söka Jesus till frälsning.
Det finns också väldigt många frågor och svar som är publicerade på denna sajt som handlar om sökandet och att få möta Jesus och bli ett Guds barn.

Lycka till. Vi ber för dig.

Hälsningar Brobyggarna.

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Uppenbarelsboken 3:20

Är tron inte bara ett önsketänkande? 

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0