Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

 

 

 

Är tron inte bara ett önsketänkande? 

Är tron inte bara ett önsketänkande? 
Hur kan ni vara så säkra på det ena och det andra, ingen kan väl veta något om Gud? 
När är man kristen?

Det är just detta som är så fascinerande - att vi små människor faktiskt kan få verklig kunskap om Gud! Vi får lära känna Honom. Var och en av oss kan få gemenskap med Honom. Han blir högst verklig och påtaglig för oss.

Bibeln säger att man måste tro att Gud finns och att Han lönar den som söker Honom. 
Den underbara naturen och allt som Gud skapat är ett vittnesbörd för oss om att Gud finns. 
Allt det vackra i Guds skapelse påminner oss: 
"Gud är god."

Bibeln säger att endast dåren förnekar Guds existens:

Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." Psaltaren 53:2

När man söker Gud allvarligt och ivrigt så händer det fantastiska att Gud själv verkar fram tro hos oss. Det börjar spira ett frö inom oss när vi tar våra första steg mot ett uppriktigt sökande efter Gud. Gud längtar efter att få göra sig känd för oss! Åt var och en som hungrar efter Gud och söker honom, så svarar Gud genom att verka fram tro.

Herren är nära alla dem som åkallar honom, alla dem som åkallar honom uppriktigt. Ps 145.18

Alla människor bär en längtan inom sig efter "något mer". Det är bara Gud som kan fylla tomrummet och mätta oss. Han ger oss trons vila.

Den tro som Gud ger oss när vi "kommit över tröskeln" och bestämt oss för att tillhöra Jesus kommer med en djup inre frid. 
En frid som världen inte kan ge. 

Det handlar inte om en tro som är som ett famlande i tomma intet, en tro mot bättre vetande. Utan det blir en visshet.

Närma er Gud, så skall han närma sig er. Jakobsbrevet 4:8

Det är också så att det är Gud som sätter igång vårt sökande efter honom eftersom Gud alltid och hela tiden söker varje människa, även den som vill vända sig bort från honom. 
Men när vi böjer oss för Gud föds tron.

Man är kristen när man sagt ja till det Gud gjort genom Jesus Kristus när Han dog för våra synders skull. 
Man får då får då den helige Ande som kommer med den inre övertygelsen om Guds existens.

Läs i denna predikan vad det är att söka Gud av hela sitt hjärta:» Bli Guds medarbetare. Predikan av Veli Sergei.

Hur vet man om en kallelse är äkta?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0