Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Varför står det "till jordens yttersta gräns" i Bibeln när jorden är rund?

Hej!
Apostlagärningarna 1:8 : "Till jordens yttersta gräns!"
Vad ska detta betyda? Jorden är ju rund och har ju då ingen gräns, eller hur? Om jorden nu varit platt hade det funnits en yttersta gräns, men nu är den ju rund.

Ja, man trodde under den tiden då att jorden var platt, men Jesus borde väl vetat att jorden var rund, eller hur? Hans Fader hade ju skapat den. 
Borde han inte sagt ''Över hela jorden'' eller något liknande?

En annan sak, skapelseberättelsen, där nämns ju aldrig att han skapade stjärnorna eller planeterna. Stjärnorna kanske nämns men inte planeter vad jag har för mig, men jag kanske har fel?
Tacksam för svar!
Tack på förhand! Mvh Kristoffer.

Jordens yttersta gräns
I Bibeln står det inte att jorden är platt. I själva verket står det om "jordens rund" i Jes 40:22:

Han är den som tronar över jordens rund, och dess inbyggare äro såsom gräshoppor; han är den som utbreder himmelen såsom ett flor och spänner ut den såsom ett tält att bo inunder. (1917 års översättning)

Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns." Apg 1:8

I den grekiska grundtexten står det eschatos som betyder "sist" eller "ytterst".

Uttrycken "jordens yttersta gräns", "jordens ände" osv syftar på avlägsna delar av jordklotet. Uttrycket har använts även efter att man fick kunskap om att jorden är rund, det används ibland även idag.

Det finns andra uttryck vi använder i dagligt tal som inte är helt korrekta. Vi säger t.ex. att solen går upp och att den går ner trots att vi vet jorden snurrar runt solen…

Om Jesu återkomst och våra kroppars förvandling skriver Paulus att det sker " i ett nu, på ett ögonblick," (1 Korinthierbrevet 15:52).

I Lukas 17:31-34 står det att dag och natt inträffar vid samma tillfälle när Jesus kommer tillbaka.

Om någon den dagen är uppe på taket och har sina tillhörigheter i huset, skall han inte gå ner och hämta dem. På samma sätt skall den som är ute på åkern inte vända tillbaka hem. Lukas 17:31

Den natten skall två ligga i samma säng. Den ene skall tas med och den andre skall lämnas kvar. Två kvinnor skall mala tillsammans. Den ena skall tas med och den andra lämnas kvar." Lukas 17:34,35

Den enklaste förklaringen till att detta inträffar när det är både natt och dag är att jorden är rund.

Planeterna
Det står att Gud skapade stjärnorna i 1 Moseboken 1:16 i skapelseberättelsen.

I 1 Mos 1:1 står det: I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

Ordagrant står det "himlarna och jorden". Himlarna syftar på allt som finns på stjärnhimlen, alltså även planeterna.

Bibeln förklarar gång på gång att ALLT skapades av Gud genom Guds Son Jesus och allt uppehålls av Honom.

Honom (Jesus) har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen. Hebreérbrevet 1:2

Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Hebreérbrevet 1:3

Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. Johannes 1:3

Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga…. Kolosserbrevet 1:16

Genom tron förstår vi att världen har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebreérbrevet 11:3

Hur vill Gud att vi ska förebereda för den sista tiden och att Jesus kommer tillbaka?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0