Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Hur vill Gud att vi ska förebereda för den sista tiden och att Jesus kommer tillbaka?



Hjärtats renhet

Vi förutsätter att du tagit emot Jesus till frälsning.
Vi ska vittna för andra om Jesus så att så många som möjligt blir räddade.

Jesus är helig och ren och för att Han ska kunna bo i våra hjärtan genom sin Ande så att vi är redo när Han kommer tillbaka måste vi visa tro på Honom. Vi måste söka hjärtats renhet och söka tjäna Honom osjälviskt.

Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar genom Guds Ande och berömmer oss av Kristus Jesus och inte förlitar oss på yttre ting, Filipperbrevet 3:3

Att ständigt uppleva reningen i Jesu blod
Vi måste vara vakande, ge rum för sanningen och älska den. Ingen av oss kommer att vara felfri när Jesus kommer tillbaka, men vi kan förbereda oss på Hans ankomst genom att dagligen gå till rätta med oss själva, så att vi är "Guds fläckfria och rena barn" som ständigt upplever reningsfloden i Jesu blod.

När Jesus kommer tillbaka hämtar Han dem som tillhör Honom, dem som har Guds Ande. Det räcker inte med att du kanske gjort en frälsningsupplevelse för 10 år sedan. Vet du säkert att du är frälst idag? Om inte, skynda dig nu till Jesus!

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

Ja, kära barn, förbli i honom, så att vi kan vara frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver stå där med skam inför honom när han kommer åter. 
1 Johannesbrevet 2:28

….allt beror på huruvida han har en tro som är verksam genom kärlek. Gal.5:6

Vi ska älska Jesu återkomst (2 Tim. 4:8), ha tålamod (Jak.5:7,8) uthållighet (Hebr.10:36) och visa kärlek (Johannes 15:9,10).

Bara för att man varit frälst länge ska man inte tro sig stå säker
Nya testamentet betonar om och om igen vikten av rening och helgelse. När vi söker Gud uppriktigt under bibelläsning och bön märker vi hur bristfälliga vi är även om vi varit frälsta länge. Man får inte tro sig stå säker enbart på grund av att man blev frälst för länge sedan.

Därför skall den som menar sig stå, se till att han inte faller. 1 Korinthierbrevet 10:12

Var på er vakt och håll er vakna, ty ni vet inte när tiden är inne. Markus 13:33

Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.
Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. Hebreérbrevet 4:12,13

Och var och en som har detta hopp till honom renar sig, liksom han är ren. 1 Johannesbrevet 3:3

Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig. 1 Petrusbrevet 1:15,16

Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.
Hebreérbrevet 12:14

Arbeta med fruktan och bävan på er frälsning. Filipperbrevet 2:12

Lyssna på predikan (mp3): 
»
Vem är en helig man eller kvinna? Vad kan vi lära av Stefanus martyrskap? 

Läs mer: »Jesus säger att man alltid ska vara redo för Hans återkomst. Vad menar Han med det? 

»
En person som mött Gud kan väl inte återgå till det gamla jaget?

»När kommer Jesus tillbaka?

Är man kristen för att man en gång gått fram i ett möte och tagit emot Jesus och sedan dess tillhört en församling?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0