Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

Är man kristen för att man en gång gått fram i ett möte och tagit emot Jesus och sedan dess tillhört en församling?

Nej, man är inte kristen bara för att man en gång i tiden avgjorde sig för Jesus. När man avgjort sig för Honom ska man följa Honom varje dag och vara under en ständig reningsprocedur. Man ska låta Jesus vara Herre i sitt liv.

Jesus: Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge. Lukas 14:27

Det handlar om att äga andligt liv, att ha Kristi Ande. Liv är något som växer, om vi inte kväver livet genom att mestadels följa våra själviska världsliga begär, läs liknelsen om sådden (Matteus 13:18-23).

Om vi lever ett liv som bedrövar den helige Ande flyr Anden bort från oss. Vi måste ständigt bereda rum i våra hjärtan för Jesus för att Han ska kunna bo i oss. Allt handlar om vårt värdesättande. Vad placerar vi högst och främst i våra liv?

Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

Tyvärr är det många som lever i villfarelsen att man är kristen eftersom man tagit emot Jesus som sin Frälsare vid ett tillfälle i sitt liv och sedan dess levt ett skötsamt liv samt tillhör en kristen gemenskap.

Man har tagit ställning för den kristna tron rent intellektuellt.

Men hjärtat är inte med! Man lyder inte Kristus med hjärtats tro och renhet, man har inte gått igenom den trånga porten, man vandrar inte den smala vägen. 
På den smala vägen får vi dö bort från all självupptagenhet, självberöm, självtillit osv.

Många är de som vid möteskampanjer eller konferenser gått fram för att ta emot Jesus. Sedan har de vandrat i väg sina egna vägar utan att låta Jesus vara Herre. I stället har de själva varit herrar i sina egna liv. Man älskar världen. Gud får inte äran. Men Bibeln säger att man inte kan älska både världen och Gud.

Den enda upplevelsen man haft kanske är den man hade just den där kvällen på det där mötet. Man berömmer sig av upplevelsen och säger att man där och då avgjorde sig för Jesus. Så tror man att allt är väl.

Men frågan vi måste ställa till oss själva är: Hur är det ställt med oss idag?

Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet. 
2 Korinthierbrevet 13:5

Lyssna till predikan: »Att söka rena sig för att äga uppriktig kärlek 

Läs mer: »Har vi ingen syndig natur kvar efter pånyttfödelsen?

Varför frestas och prövas vi? När jag kommit till himlen måste jag då fortfarande kämpa mot frestelser och synd?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0