Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

 

 

Vad är det Paulus varnar för i bibelversen?

Hej!

"Men dåraktiga tvistefrågor och släktledningshistorier må du undfly, så ock trätor och strider om lagen; ty sådant är gagnlöst och fåfängligt." (Tit. 3:9)..........

Vad exakt är det Paulus vill varna för i denna bibelvers? Det verkar som om han syftar på något som det möjligen skulle kunna finnas skäl att intressera sig för....orden "må du undfly"
tycker jag indikerar detta. / V. Johan

Många blir snärjda och vilseledda på grund av att de blandar sig i ett ständigt dividerande och tvistande som det inte är någon praktisk andlig nytta med. Tvärtom bedrövar det den helige Ande och river ner tron.

Om någon tror sig ha kunskap om något, så vet han ännu inte det han borde veta. Men om någon älskar Gud är han känd av honom.
1 Korinthierbrevet 8:2,3

Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 2 Timotheosbrevet 4:3

Man får inte fastna i ett enda dividerande utan tänka på att Herren har förberett goda gärningar åt oss som vi ska vandra i, i kärlek. Vi ska gå ut och vinna människor för Herren. Det är den troendes främsta kallelse.

Vi måste känna nöd för människor och längta efter att de ska bli frälsta.

Tron är helt avgörande. Det är genom vår tro Jesus kan bo i våra hjärtan och det är genom tro vi tar emot helig Ande.

Jesus kommer för att hämta de människor som tillhör Honom, de som har Kristi ande

Jesus:
Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer? Luk 18:8

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro. Detta mål har somliga förlorat ur sikte och så förfallit till tomt prat. De vill vara lärare i lagen men förstår varken vad de säger eller vad de så säkert uttalar sig om. 1 Timotheosbrevet 1:5-7

Läs mer i liknande ämne:

»Vad är dogm och vad är skillnaden på dogm och tro?

Har jag sumpat min chans att bli frälst?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0