Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)









Vill Gud Jesus att man alltid ska visa alla att man är kristen?
Ska man alltid bekänna sin tro, tex med ett kors runt halsen?

Tro och bekänn
Romarbrevet 10:9,10 talar om hur man blir frälst. 
Man tror och bekänner sin tro med sin mun:

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Romarbrevet 10:9,10

När man är frälst älskar man Jesus och människor. 
Man vill berätta om Honom för att andra också ska bli lyckliga och få frid med Gud och evigt liv. Det är det naturliga förhållandet. Den kärlek som Gud ger oss genom Anden befriar från rädsla.

Om man tror men vill hålla det hemligt för sig själv så blir det ingen frälsningsupplevelse.
Men när man vittnar om Jesus så växer man i tro och upplever ett beskydd i andevärlden. Herren slår sin eldsmur runt oss. När Jesus får växa till och vi själva förminskas så är vi inte så rädda om vårt anseende.


Herren vill inspirera genom den helige Ande
Det helige Ande har blivit utgjuten och den är till för alla troende. Vi ska alla söka blir fyllda av den helige Ande som ger kraft att bli Jesu vittnen.
Herren vill inspirera oss och lägga orden i vår mun genom den helige Ande. Herren vill ge oss en allt större frimodighet.

Vi ska gå ut till människorna där de är och berätta om Jesus.
På arbetsplatser, i skolan, på fritiden, bland familj, släkt och vänner osv. Vi ska ge vidare av den förlåtelse och kärlek vi fått uppleva.

Vi för vår del kan inte tiga med vad vi har sett och hört. Apg 4:20

En del menar att de tror men att de kan behålla sin tro för sig själva. Men det visar att de inte känner till vad som står i Bibeln och vad det egentligen innebär att bli frälst.

Jesus: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Matteus 18:3

Jesus sa: Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen. Matteus 10:32,33

Läs mer: »Jag är rädd för att tala om för mina vänner att jag är troende.....

Du har frihet att ha kors runt halsen
De flesta kristna tycker om att ha kors runt halsen för att det är ett sätt att stå upp för det man tror på. Du har frihet att välja hur du vill förmedla din tro - ett kors runt halsen är inte ett MÅSTE.

Kasta därför inte bort er frimodighet, som ger stor lön. Hebreérbrevet 10:35

Vem är egentligen kristen och vem är det inte? Och vem avgör det? Är det inte bara något som Gud kan svara på?

Upp igen           <Föregående fråga

<<Tillbaka till alla frågorna

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0